Fisketurism via nätet
Ett nytt bolag ska hjälpa turismföretagen att hitta utländska kunder. Redan om några månader ska en säljportal på internet finnas med inriktning på möjligheterna till jakt och fiske.
En av huvudägarna i det nya bolaget The Great Swedish Nature AB är Hushållningssällskapet i Norrbotten.
Mikael Kivijärvi, Luleå, verkställande direktör i Swedish Nature, som bolaget kallas i dagligt tal, är mycket förhoppningsfull.
Kontakter finns redan med researrangörer i 15 länder.
Möjligheterna att boka på nätet och precisera sina önskemål kan leda till en ökad tillströmning av fritidsfiskare och jägare i andra länder till Sverige.
Men att Sverige eller Norrbotten skulle komma att översvämmas av utländska jägare och därigenom tränga undan möjligheterna för de egna medborgarna tror inte Mikael Kivijärvi.
- Det blir inga charterplan direkt utan enstaka personer eller mindre sällskap. Globalt sett bokas 40 procent av alla charterresor via nätet, så visst är det här ett bra sätt att öka möjligheten för fiskeentreprenörerna i Norrbotten, säger han och påminner om att det ger jobb på små orter där det annars är ont om arbetstillfällen.
Ett 20-tal företagare i turismbranschen i Norrbotten deltog på fredagen i ett seminarium på hotell Nordkalotten i Luleå där det nya bolaget Swedish Nature presenterades. De tre företagen Miekak Fiskecamp, Tjuonajokk och Archipelago Fishing har redan egna hemsidor. Den nya säljportalen ska innefatta alla som vill ansluta sig med tre olika avgifter beroende på hur många produkter/stugor som ska erbjudas, om möjligheten till kortbetalning ska finnas och om marknadsföring på mässor ska ingå.
Även turister från USA är tänkbara.
- Vi har börjat titta på björnjakten för att se om det kan bli ett framtida koncept. Även sjöfågeljakten är definitivt säljbar, framhöll Hushållningssällskapets jaktexpert Håkan Landström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!