Skärgårdstrafiken i Luleå har byggts ut år efter år och når i år nya rekord när det gäller antalet resenärer. Siffrorna är inte helt klara men enbart resorna till Klubbviken har ökat med 50 procent - från 6.500 resenärer förra året till 9.721 i år.
- Vi har ju haft en kanonsommar. Turbåttrafiken ökar stadigt men det går lite upp och ned beroende på vädret, säger Ronald Gustafsson på fritidskontoret.
Det finns en plan för att förbättra kollektivtrafiken till skärgården, både för besökare utifrån och Luleåborna.
- Vår ambition är mycket högre än i dag och vi har lagt ett förslag om det. Men det kräver ökat ekonomiskt bidrag för att kunna genomföras, säger Gustafsson.
I år kostar skärgårdstrafiken 2,7 miljoner kronor. Om planerna ska kunna förverkligas beräknas den kosta 4,3 miljoner kronor nästa år. För de pengarna ska det bli fler turer men framför allt en längre säsong.
- Vi vill öka tillgängligheten. Och det finns ett behov av att förlänga säsongen under hösten, i dag avslutas trafiken i början av september, säger Ronald Gustafsson.
Syftet är alltså även att ge besöksnäringen i skärgården bättre villkor. Och i det finns även att de som arbetar i skärgården får en daglig förbindelse med fastlandet.
Just nu pågår upphandling av trafiken för de kommande tre åren. Det handlar om två större turbåtar samt en mindre turbåt för stugägare och fastboende på öarna. I dag sköts trafiken av Kungsholm, Stella Marina och Gajecha. Vilka det blir nästa år är oklart.
- Jag kan inte kommentera det. Men vi upphandlar fler timmar trafik än tidigare år, säger Gustafsson.
På måndag ska politikerna i arbets- och personalutskottet ta ställning till fritidskontorets ambition för skärgårdstrafiken.