Flest klagomål mot hantverkare

Hantverksbranschen sköter sig sämst.Det anser norrbottningarna som skickade in över 800 klagomål förra året.

HEDER. På Kronanområdet finns inte problemen med klagomål, menar snickaren Andreas Sundkvist. Ett fast pris på uppsättningen av villorna innebär att det inte lönar sig att slarva. Foto: Håkan Gidlöw

HEDER. På Kronanområdet finns inte problemen med klagomål, menar snickaren Andreas Sundkvist. Ett fast pris på uppsättningen av villorna innebär att det inte lönar sig att slarva. Foto: Håkan Gidlöw

Foto: Håkan Gidlöw

Luleå2012-01-30 06:00

Det är Konsumentverket som har sammanställt siffrorna som visar att dryga 19 procent av alla klagomål 2011 handlade om boende. I den siffran ingår hyresfrågor och köp av bostad.

En fjärdedel gäller dessa frågor.

Resten av klagomålen, drygt 800 stycken, handlar om hantverkstjänster som snickare, målare och liknande. Kritiken kan röra sig om allt från att arbetet blev dyrare än beräknat, att det tog längre tid än beräknat till att det inte blev utfört som kunden trodde var överenskommet.

På Kronanområdet trängs företag inom hantverksbranschen med varandra. Den senaste etappen är inne i slutfasen och snart är det inflyttning för många på området.

"Här stämmer det inte"
Andreas Sundkvist och John Nilsson, båda från Piteå, har byggt två hus på området och färdigställer nu det tredje. De är anställda av ett mindre företag och känner till problemet.

- Men på det här området stämmer det inte. Här har vi en fast summa på jobben. Men nog kan jag tänka mig att det finns klagomål, framför allt när man sätter upp lösvirkeshus, säger Andreas Sundkvist.

Den allt hårdare konkurrensen i branschen, vilket medför hårt pressade priser, är en anledning, tror Andreas Sundkvist.

Yrkeshedern och kundkontakterna motsäger denna statistik.

- När vi har varit på ett område så länge som här, då träffar vi ju kunderna väldigt ofta. Inte går det att slarva, säger Andreas Sundkvist.

Piteåsnickaren förklarar sedan att han skulle göra jobbet ordentligt, även om en chef ville något annat.

Johan Sundberg, konsumentvägledare på Luleå kommun, berättar att tre områden sticker ut i statistiken:

Boende, telefoni och fordon/transport.

- Det är lite drygt hälften av våra klagomål. Nästan 60 procent vissa år, säger han.

Toppar alltid statistiken
Mari Gremlin, jurist på Konsumentverket, tror att antalet klagomål till viss del beror på att renovera eller köpa en bostad är för de flesta den största affären i livet.

Därför är den drabbade också mer benägen att vända sig till sin konsumentvägledare för hjälp.

Statistiken har sammanställts sedan 2005. Vid varje tillfälle har boendefrågor legat överst på denna mindre smickrande lista.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om