Det har strulat väldigt tidigare. Flygbolag som vann upphandlingen på sträckan mellan Gällivare - Arvidsjaur - Arlanda höll inte vad de lovat.
Till slut tog lokala aktörer saken i egna händer och nu börjar det hela flyta på.
- Passagerarantalet har ökat, kunderna är nöjda med de moderna, snabba och tysta jetplan som trafikerat Gällivare - Arvidsjaur - Arlanda. Att vi nu också landar på terminal 4 på Arlanda upplevs som ytterligare en fördel, säger Sören Roos från Fly Lapland.
Under årets första månader har marknaden välkomnat den nya produkten mellan Gällivare-Arvidsjaur och Stockholm/Arlanda. Linjen har trafikerats med en Fokker100 med två till tre dagliga turer.
— Jämfört med samma period förra året har antalet resenärer mellan november 2015 och mars 2016 ökat med 13 % eller 3 700 passagerare vilket vi är mycket nöjda med, säger Sören Roos Fly Lapland.
Med bra priser och kampanjer inför våren/sommaren, alla med lokal inriktning, räknar Fly Lapland med att locka ännu fler resenärer till inlandsflygplatserna.
Nu byter Fly Lapland och Nextjet till ett snabbt och modernt jetflygplan med 70 platser. Det blir en CRJ700 från Nordica i Estland som skall göra jobbet den närmaste tiden. Bokningarna går som tidigare via Nextjet.
— Vi är mycket glada att vår satsning mottagits så väl av passagerarna. Redan nu ser vi fram emot nästa vintersäsong där vi med bra framförhållning kan planera efter vad vi lärt oss de gångna månaderna, säger Inger Junkka, styrelseordförande i Fly Lapland.
— Från flygplatsernas sida är passagerartillströmningen väldigt positiv och ger stark tro på en ännu bättre utveckling av regionens flygkommunikationer, säger flygplatscheferna Michael Gustafsson i Gällivare och Ralf Lundberg i Arvidsjaur.