Den 18 augusti återkallade Transportstyrelsen Nextjets licens. Anledningen är att bolaget har backat 40 miljoner kronor under 2015 och 2016. Trots det saknade tillståndet att flyga efter den 17 november fortsätter man att sälja biljetter, utan att berätta att flyglicens saknas.
Nu riktar konsumentverket, enligt SVT Västerbotten, kritik mot flygbolaget.
– Det vi har reagerat på är att de säljer biljetter efter 17 november trots att de saknar tillstånd och att kunderna inte får information om det, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket till SVT.
Senast den 20 september ska bolaget svara på kritiken. Nextjet flyger över hela Sverige och har Arlanda som huvudflygplats. Av totalt 20 destinationer i Sverige som det krisdrabbade flygbolaget trafikerar finns tre i Norrbotten, Arvidsjaur, Gällivare och Luleå.
– Vi väntar på deras svar. Sedan får vi se vad vi vidtar för åtgärder, det beror på vad de svarar. Det skulle kunna bli ett föreläggande, säger Lindstrand.
Norrbottens Media provade att boka en biljett på ett datum efter att flyglicensen gått ut. Att boka en flygbiljett i december var inga som helst problem.
Nextjet har gått ut med ett pressmeddelande där man skriver att man tänker fortsätta flyga även efter den 17 november. Även det kritiseras eftersom det är Transportstyrelsen som beslutar om bolaget får flyga då eller inte.
Norrbottens Media har utan framgång sökt någon ansvarig på Nextjet som kan förklara hur företaget resonerar om framtiden.