Flygkonflikt hotar

En storkonflikt inom flyget närmar sig. Anledningen är det varsel som Transport lagt.
? Arbetsgivarna vill att våra medlemmar ska arbeta 13?15 timmar per månad utan ersättning. Dessutom vill de dra in klämdagar och försämra skifttiderna, säger Per Winberg som är förbundsordförande för Transport.

LULEÅ2004-09-29 06:30
På måndagskvällen sade Transport nej till det bud som SAS lämnade. Budet innebar ett lönelyft på 7,9 procent under 39 månader.<br> ? Det var inget fel i budet när det gäller löneökningar. Men SAS säger ingenting om försämringar på andra områden och som gör att det blir ett nollbud, säger Per Winberg.<br>I det sammanhanget talar han om SAS krav på att Transports medlemmar ska arbeta mellan 13?15 timmar mer per månad utan extra ersättning. Winberg säger också att SAS kräver att de som arbetar tvåskift ska arbeta tre timmar extra i veckan utan extra ersättning. Till det kommer att ledighet på klämdagar ska bort.<br>Två avtal på marknaden<br>Det är de här kraven från SAS som gjort att Transport lagt ett varsel som träder i kraft den 11 oktober om inte de inkallade medlarna lyckats ena parterna till dess.<br>Den konflikt som är under uppsegling kompliceras av att det finns två avtal på marknaden. Det ena kallas Riksavtalet och omfattar samtliga flygbolag utom SAS som har ett eget avtal. Det avtal som SAS har med Transport är mer förmånligt för de anställda.<br>Enligt Winberg försöker SAS påverka villkoren i Riksavtalet för att sedan kunna överge sitt avtal med Transport och ansluta sig till Riksavtalet.<br> ? Förra året inledde vi en process med arbetstidsförkortning i Riksavtalet. Tanken var att det avtalet skulle närma sig SAS-avtalet. Men SAS stoppade den processen. Det kan vi inte acceptera, säger Per Winberg.<br>Hård konkurrans<br>Det varsel som Transport lagt omfattar båda avtalsområdena: Riksavtalet och så avtalet med SAS. Anledningen är planerade försämringar inom båda avtalsområdena.<br>Konkurrensen inom flygbranschen är mycket hård just nu. Det gäller bland annat SAS som brottas med dålig ekonomi. Därför har 37 av de 38 fackliga organisationerna sagt ja till olika typer av försämringar när det gäller löner och andra villkor.<br>Tänker inte dumpa lönerna<br>Det enda fack som sagt och säger nej är Transport. Varför gör ni det?<br> ? Vi ska inte dumpa våra löner och villkor för att subventionera ett företag som har dålig bärkraft och inte klarar konkurrensen. Det är en hundraårig tradition inom LO och den ska vi hålla liv i, säger Per Winberg.<br>SAS hotar med att säga upp avtalet med Transport och göra om sin organisation om ni säger nej till deras bud. Om SAS hot blir verkligt kommer omkring 1.500 av era 2.500 medlemmar förlora sina anställningar. Vad säger du om det?<br> ? Vi är medvetena om risken och tar den. För vi accepterar inte att SAS vill förvandla sig till ett lågprisföretag och införa samma låga löner och dåliga villkor som gäller för bolag som Ryanair, det hör inte hemma i Sverige, säger Per Winberg.<br>Det varsel som Transport lagt utlöses den 11 oktober. Det omfattar omkring 1.500 medlemmar och gäller för samtliga flygbolag i landet. Transport har lagt ännu ett varsel från den 1 december. Det varslet omfattar ytterligare 1.000 personer. Om också det varslet utlöses blir strejken total bland transports medlemmar på landets flygplatser.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om