Avslöjandet görs av P4 Dalarna som talat med anonyma tekniker som är anställda hos det svenska bolaget Direktflyg.
Direktflyg hade tidigare hela trafiken men nu samarbetar man i stället med andra operatörer och det är där Avies kommer in i bilden. Den estländska flygoperatören kör själv bland mellan Pajala och Luleå men trafikerar även Kiruna och Gällivare, då via Direktflyg.
Kritiken som kommer nu är benhård.
– Det är precis som om vi fått ryskt inrikesflyg i Sverige. De är jävligt bra på papper, där ser allt korrekt ut, men när man sedan kollar under motorkåpan blir man mörkrädd, säger en av Direktflygs tekniker till P4 Dalarna.
Underhållet på Avies flygplan sker i huvudsak i Estland och det är när teknikerna gjort underhåll på maskinerna som de upptäckt brister.
– Nivån på deras tekniska underhåll är av skrämmande låg standard. Vi har hittat häpnadsväckande fel, riktigt skarpa brister som skulle kunna leda till katastrofala följder, berättar en annan tekniker för P4.
Direktflygs tekniker berättar om brister som bland annat lösa och isärfallande motorreglage, feljusterade motorer, felinstallerade landningsställ, märkliga reparationer på vingarna och att det saknas reservdelar när något måste bytas.
– På ett flygplan gick det inte att dra ut handtaget som ska nödavstänga motorn. Tänk om det hade blivit en motorbrand och det inte hade gått att nödavstänga motorn, det är så allvarligt att det planet borde inte fått flyga hit, säger en tekniker.
Hans Kjäll, flygsäkerhetsanalytiker, uppger för P4 att de fel och brister som Direktflygs tekniker uppgett att de hittat kan leda till allvarliga konsekvenser, till exempel de feljusterade landningsställen.
– Ett feljusterat landningsställ innebär att flygplanet kan dra snett när man landar eller startar. Det kan alltså få allvarliga konsekvenser. Det kan till och med leda till att man får en brand, och till och med då omkomna, säger Hans Kjäll.