"Flygskatten en skugga över konkursen"

Intresseorganisationen Företagarna kopplar ihop Nextjets konkurs med flygskatten som infördes den 1 april. "Ytterligare en kostnad för våra medlemmar, säger regionchefen Jonas Nordin.

Företagarna skriver att flygskatten "kastar en skugga över Nextjets konkurs".

Företagarna skriver att flygskatten "kastar en skugga över Nextjets konkurs".

Foto: Emma Eriksson

Luleå2018-05-17 11:22

I en artikel på Företagarnas webbsida skriver organisationen att flygskatten "kastar en skugga över Nextjets konkurs".

Företagarna hänvisar till Stockholms handelskammare, som har varnat för att flygskatten ska leda till en "flygplatsdöd", och skriver att "med ökade biljettpriser för ett bolag som kämpat med att bära sina kostnader är det därför inte helt förvånande att de nu behöver ställa in sina flygningar".

Men Jonas Nordin, regionchef för Företagarna i Norrbotten och Västerbotten, vill inte gå så långt som att skylla flygbolagets konkurs på den nya skatten.

– Jag vill inte påstå det och det tycker jag inte att artikeln gör heller. Sedan kanske det var den sista droppen som fick bägaren att rinna över, men det måste Nextjet svara på. Min bild är att de har haft problem och dragits med skulder under en längre tid, säger Jonas Nordin.

Läs mer: Skulderna: 94 miljoner

Läs mer: "Arbetar intensivt för en lösning"

Läs mer: Nextjet i konkurs

Företagarna har hela tiden varit emot flygskatten, vars mål är att hämma tillväxten av flygresor och dess klimatutsläpp. Organisationen tycker att skatten på ett orättvist sätt drabbar näringslivet i Norrland, där stora geografiska avstånd är en del av verkligheten och konkurrenskraftiga alternativ till flyget saknas.

– Där står vi fast vid att flygskatten har blivit ytterligare en kostnad för våra medlemmar. Men i ett ännu större perspektiv är klimatfrågan ett stort och komplicerat ämne och alla är överens om att vi behöver göra mycket för att förbättra klimatet. Ofta är det företag som kommer med innovativa lösningar.

Enligt Jonas Nordin finns ett antal företag med mellan 50 och 100 anställda som hotar att lämna Norrbotten om flygförbindelserna försämras. Nu hoppas han att de linjer som flugits av Nextjet ska tas över av en stabilare aktör.

– Det vore så klart det bästa. Men flygbranschen är känslig, speciellt på de här linjerna som inte är lika lönsamma som de stora linjerna.

Även riksdagsledamoten Daniel Bäckström (C), som är ersättare i trafikutskottet, kopplar konkursen till flygskatten. Till Värmlands folkblad säger han att trafikutskottet bör titta på om det är konsekvenserna av flygskatten som gjort att Nextjet går i konkurs.

– Det här visar hur hårt flygskatten slår i praktiken mot flygbolagens marginaler, säger Daniel Bäckström till VF.

Teorin tillbakavisas av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), som säger så här till TT:

– Helt befängt. Bolaget har haft bristande lönsamhet en längre tid.

Vi har förgäves sökt Nextjets vd Magnus Ivarsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om