Flygskatten är från början ett initiativ från Miljöpartiet, som tillsammans med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har bedrivit en lång kamp för att införa skatten. Redan under Göran Perssons (S) regering, som hade ett budgetsamarbete med MP och V, beslutade riksdagen att införa en flygskatt, men den revs upp av den borgerliga regeringen som tillträdde hösten 2006 och hann aldrig verkställas.
I den budget regeringen presenterade förra hösten fanns skatten återigen med, men i reducerad form efter påtryckningar från Alliansen och Sverigedemokraterna. Enligt det ursprungliga förslaget, som presenterades förra sommaren, skulle resor inom i stort sett hela Europa beskattas med 80 kronor per biljett, resor till USA, Kanada och delar av Afrika och Asien med 280 och långresor, exempelvis till Thailand, med 430 kronor.
Nu gäller i stället 60, 250 respektive 400 kronor. Dessutom har regeringen lovat att avsätta 120 miljoner för att kompensera regionala och lokala flygplatser i Norrland och på Gotland. Skatten ska årligen inbringa ungefär 1,8 miljarder till statskassan.
Flygskatten har varit föremål för en het politisk debatt. Inför valet i höst har Alliansen lovat att riva upp flygskatten, eftersom partierna tycker att den skadar den ekonomiska tillväxten och dessutom inte har tillräcklig klimatnytta.
Samtidigt går Miljöpartiet till val på att höja den. Vid MP:s kongress i maj krävde Grön ungdom att skatten skulle dubblas, men kongressen valde att inte specificera hur stor höjningen ska vara.