För säkrare övergångar
I går hölls projekt Zebra-kampanjen i Sverige.Det handlar om att öka säkerheten för trafikanter på väg över det randiga - en säkerhet som paradoxalt nog blivit sämre efter att lagen om väjningsplikt kom till.- De gående måste ha bättre ögonkontakt med chaufförerna och bilisterna måste ges en chans att stanna, säger Lars-Aarne Nilsson, ordförande i Motormännens lokala klubb i Luleå.
Anledningen till att han och massor av människor från Motormännen var ute runt om i landet är att trafiksäkerheten vid obevakade övergångsställen blivit allt sämre.
Detta trots att trafikreglerna skärpts efter att lagen om väjningsplikt infördes för bilister i maj 2000.
Större risk att skadas
En analys av polisrapporterade olyckor fem år före och två år efter den så kallade zebralagens tillkomst visar att risken att skadas hade ökat med 27 procent.
- Jag tror att det blivit så på grund av att gående kanske blivit mer oförsiktiga och inte längre har kontakt med chauffören i bilen. Man ska gärna försöka att etablera en ögonkontakt med denne innan man går över. Ibland ges inte chauffören en chans att stanna och det är absolut inte bra. Förare och gångtrafikanter måste samarbeta bättre, säger Lars-Aarne Nilsson.
Vidare tror han att den minskade användningen av reflexer kan vara en bidragande orsak.
- En del som är ute och springer eller är ute med hunden har en sådan här väst och det är ju jättebra, säger Lars-Aarne och pekar på sin gula väst.
Fler måste använda reflexer
Han fortsätter:
- Men fler måste bära reflexer. Många kanske har slutat med det i och med att det är bättre gatubelysning, men den här årstiden behövs det verkligen reflexer. Det är ju kolsvart innan snön har kommit.
Han vill att trafikanter genom information ska bli bättre och försiktigare.
- Annars är risken att regler och lagar undergrävs och att man tvingas till inskränkningar och förbud. Fler 30-sträckor och kanske att man tar bort övergångsställen på platser där det egentligen inte är befogat att göra inskränkningar. Det vill vi inte ska hända, säger Lars-Arne Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!