Förbud att äga LLT

Förbud för Luleå kommun att äga och driva LLT. Det är följden av en kommande lagstiftning. Det anser kommunalrådet Karl Petersen.

ÖPPNA UPP. "All kollektivtrafik ska konkurrensutsättas, det är regeringens mål", säger utredaren Ulf Lundin.

ÖPPNA UPP. "All kollektivtrafik ska konkurrensutsättas, det är regeringens mål", säger utredaren Ulf Lundin.

Foto: Mats Bengtsson

Luleå2009-04-22 06:00
All kollektivtrafik ska utsättas för konkurrens. Det här blir verklighet om ett par år när en ny kollektivtrafiklag införs. Det avslöjade Rikstrafikens generaldirektör Ulf Lundin i Luleå på tisdagen i samband med en konferens om framtidens kollektivtrafik. Han gjorde avslöjandet i egenskap av regeringens utredare om den nya lagstiftningen. Förslaget kom som en total överraskning för Luleås kommunalråd Karl Petersen. Och inte bara det, han är oerhört upprörd över den kommande lagstiftningen. -  Regeringens förslag innebär i praktiken förbud för kommunalt ägda bussbolag. Och jag förstår inte varför man vill införa det. Karl Petersen hänvisar i det sammanhanget till att LLT (Luleå lokaltrafik) rankas högst bland länets bussbolag när det gäller service och turtäthet. Därför anser han att kommunen även i fortsättningen ska få äga och driva bussbolaget. - Regeringen har ett stelbent tänkande. Man hänvisar till EG-rätten när det gäller konkurrens om kollektivtrafik. Men vi vet att det finns många kommunalt ägda bussbolag i andra EU-länder. Det verkar som om det bara är Sverige som ska följa dessa regler. Kommunalrådet är oerhört chockad och upprörd och talar om att frågan om kollektivtrafiken blir en valfråga nästa år. -  Regeringen drivs av en privatiseringsiver - man vill konkurrensutsätta allting. Men det måste väl få finnas undantag, speciellt som det bara finns några få kommunalt ägda bussbolag, säger Karl Petersen. I förslaget till ny kollektivtrafiklag ingår att det skapas två nya myndigheter, en på regional nivå och en på central. Den regionala myndigheten ska se till att upphandlingar om kollektivtrafik följde de kommande reglerna. Den centrala myndigheten ska kontrollera de regionala myndigheterna. Den nya lagstiftningen ska också stärka passagerarnas roll, det gäller inte minst funktionshindrade. I den nya kollektivtrafiklagen ingår också att bussbolag måste samordna tidtabeller och biljettsystem. Ulf Lundins utredning presenteras officiellt den 5 maj för näringsminister Maud Olofsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om