Företag fortsätter att skicka bluffakturor

I somras lovade Kontorsgrossisten AB att sluta med att skicka ut erbjudande som såg ut som fakturor. Men i fredags landade en "räkning" hos Riitta J Forrest i Luleå.

REKLAM. Kontorsgrossisten har tidigare slagit ifrån sig kritiken och menar att man bara marknadsför ett erbjudande. "Jag tycker det är oerhört fult av dem och vill varna andra", säger Riitta J Forrest som fått ett erbjudande hemskickat.

REKLAM. Kontorsgrossisten har tidigare slagit ifrån sig kritiken och menar att man bara marknadsför ett erbjudande. "Jag tycker det är oerhört fult av dem och vill varna andra", säger Riitta J Forrest som fått ett erbjudande hemskickat.

Foto:

Luleå2009-09-28 06:00
Vid en googlesökning på Kontorsgrossisten får man 2.150 träffar.De flesta av dem är varningar för företagets arbetsmetoder där de systematiskt skickar ett ut ett erbjudande i fakturaform till företag.Kontorsgrossisten finns också med på Svensk handels varningslista över oseriösa företagare.I somras skrevs det mycket om företaget i medierna sedan deras marknadsföringssätt kommit till kännedom.Då gick ledningen ut med en ursäkt på deras hemsida och beklagade att många känt sig lurade. De lovade också att upphöra med att erbjuda varan på det sättet.Men det löftet höll inte länge.För när röken hade lagt sig efter "sommarerbjudandet" dök i fredags ett "hösterbjudande" upp bland Riitta J Forrests post.Såg ut som faktura
- Det ser ut precis som en faktura och jag blev förvånad när jag såg den för jag kunde inte minnas att jag beställt något från dem, säger hon.Erbjudandet sa att hon hade 14 dagar på sig att betala 2.875 kronor till ett bankgirokonto. När hon insåg att det rörde sig om en bluff bytte Riitta J Forrest sinnesstämning och ringde upp företaget som lugnt förklarade att det handlade om ett erbjudande.- Jag ljög då och sa att jag redan hade polisanmält dem för det här och då blev det ett himla liv, säger hon.Men någon anmälan hade inte lämnats in utan Riitta J Forrest sa bara så för att skrämma dem.- Jag blev förbannad och tänkte att om de försöker att blåsa mig kan jag lura dem.Bolagets vd har tidigare sagt så här till Sydsvenska dagbladet:Vill inte luras
- Vi har inget intresse av att lura någon. Betalar man kommer ju rengöringsmedlet - och då upptäckts ju felet.Men på baksidan av fakturan står den här finstilta texten."2.1 Detta är inte en faktura utan ett erbjudande om att ingå avtal om köp av erbjuden produkt.2.2 Avtalet skall anses ingånget när kunden betalar i enlighet med erbjudandet, därmed accepterar kunden dessa allmänna villkor. Beställningen är bindande".Den som betalar de 2.875 kronorna får enligt avtalet en dunk rengöringsmedel och förbinder sig att prenumerera på rengöringsmedlet i tre månader, en prenumeration som automatiskt sedan förlängs med 12 månader om den inte sägs upp.Vid samma googlesökning som ovan finns också flera historier om personer som stött på problem när de fått hem produkten, insett vad de betalat för och sedan velat häva köpet. Norrbottens-Kuriren har sökt flera ansvariga på företaget för en kommentar men utan framgång.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om