Företagare redo att öppna börsen
Hälften av företagarna i Norrbotten och Västerbotten anser att näringslivet ska vara med och betala Norrbotniabanan. - Vår grundinställning är att samhället ska stå för infrastrukturen i landet, säger emellertid SSAB-chefen Olof Faxander.
Den färska undersökningen från Sifo säger emellertid att 51 procent är mycket positiva eller ganska positiva till att näringslivet delfinansierar Norrbotniabanan.Facket applåderar.- Företagen brukar ha hängslen och livrem. De håller i börsen. Men i det här fallet tror jag att det är som undersökningen visar därför att företagen ser att de får igen pengarna. De ser nyttan i det långa loppet, säger Hans-Göran Ölvebo, IF Metall i Aitik.Rationella transporter
Boliden kan få nytta av Norrbotniabanan via mer rationella transporter från dagbrottet i Aitik till Rönnskärsverken.Gods fraktas upp till Aitik och även där gör ny järnväg nytta.Hans Ölvebo tror att stora mängder gråberg från Aitik och LKAB kan komma att utgöra Norrbotniabanans banvall.Fler bekymmer
SSAB är Green Cargos största kund och stålföretaget fraktar mycket på järnväg, upplyser SSAB:s koncernchef Olof Faxander. SSAB:s uppfattning i grunden är som framgått att samhället ska stå för infrastrukturen.Olof Faxander ser heller inte bara till projektet Norrbotniabanan.- För tillfället finns det fler flaskhalsar än Norrbotniadelen av banan för SSAB:s transporter. Därför gör inte en investering enbart i Norrbotniabanan tillräckligt för att SSAB ska kunna öka vagnslasten. Axelvikten begränsas fortfarande av andra delar av banan på väg mot Borlänge, säger han.Närmare kunden
De mindre företagarna i Norrbotten är avgjort för Norrbotniabanan.- När vi träffar företagare och när vi i olika sammanhang träffar politiker kommer alltid Norrbotniabanan upp. En förutsättning för verksamhet här uppe är väl fungerande infrastruktur. Med järnvägen kan du korta tider och komma närmare kunden, säger, Janne Nordström, Svenskt Näringsliv..- Europas hetaste område för investeringar är på väg att bli Barentsområdet. Sedan säger Maud Olofsson att Stockholm inte vill ha järnvägen. Är det inte politikernas uppgift att titta framåt, undrar Kjell Hjelm, Företagarna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!