Företagsstöd halveras

Nuvarande stödområden måste naggas lite i kanten. Det blir en konsekvens av EU-kommissionens nya riktlinjer för medlemsländernas regionalstöd.
Stödet till stora företag som investerar i Norrlands inland halveras. Men det nya regelverket gör det också tillåtet att betala ut driftstöd till företag i avfolkningsregioner och transportbidraget får vara kvar.

LULEÅ2006-01-11 06:30
Kommissionen har antagit nya riktlinjer som direkt styr hur de nationella regionalstöden får vara utformade. Riktlinjerna gäller för perioden 2007?2013 och leder till att vissa förändringar måste göras av de svenska regionalpolitiska stöden.<BR>&nbsp;? Kommissionens beslut är jättebra för oss, det har vi kämpat för. Nu gäller det bara att få regeringen, näringsdepartementet och finansdepartementet att förstå att man kan utnyttja det här, säger Mats Falck, chef för North Swedens kontor i Umeå.<BR>En konsekvens blir att de nuvarande stödområdena måste naggas något i kanten för att uppfylla kommissionens krav på högsta tillåtna befolkning. Från 2007 gäller att 15,3 procent av Sveriges befolkning får omfattas av regionalstöd, mot 15,9 procent som gäller för närvarande. Kartan över stödområdena måste alltså justeras.<BR><BR><STRONG>Stor minskning</STRONG><BR>&nbsp;? I realiteten är det inte ens 15,9 procent längre för befolkningen har minskat sedan 1999. I dag omfattar stödområdena 15,63 procent av Sveriges befolkning, så det är inte en så stor minskning, säger Sofia Johansson på näringsdepartementet.<BR>Nutek har fått i uppdrag att ta fram statistiska beräkningar och analyser som ska användas när regeringen i vår beslutar om de nya stödområdena.<BR>Kommissionen har också beslutat om högsta tillåtna stödnivåer som för Sveriges vidkommande innebär att stödet till stora företag (mer än 250 anställda) som vill investera i Norrlands inland (nuvarande stödområde A) halveras, från maximalt 30 procent till 15 procent från 2007.<BR><BR><STRONG>Högre nivå</STRONG><BR>Däremot medges högre stödnivåer för medelstora företag (max 25 procent) och småföretag (max 35 procent) vilket är en förbättring jämfört med vad som gäller i dag, åtminstone i kustkommunerna (stödområde B).<BR>Transportbidrag kvar<BR>Kommissionen öppnar också för icke-tidsbegränsade driftstöd till företag i extremt glesbefolkade arktiska regioner, som Norrbotten till exempel. Transportbidraget, som varit ifrågasatt, får vara kvar.<BR>Nu är det långt ifrån säkert att regeringen kommer att införa de stödformer som blir tillåtna eller att stödnivåerna kommer att uppgå till kommissionens tillåtna maxbelopp.<BR>&nbsp;? Vi får se om vi har pengar till att ha både transportbidrag och driftstöd. Vi får se vad vi har råd med inom budgetramarna, säger Sofia Johansson på näringsdepartementet.<BR>Kostnaderna för de nationella regionalpolitiska stöden måste Sverige ensamt svara för. Möjligheten att medfinansiera det regionala investeringsbidraget med EU-pengar gives inte längre eftersom Sverige förlorat mål 1-statusen för norra Sverige från 2007.
Läs mer
<A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?ArticleID=1073616&amp;CategoryID=2764&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;ArticleStateID=2&amp;ParentID="><STRONG>Inga länsprotester om hotet mot Hardtechs satsning i Luleå</STRONG>, Norrbottens-Kuriren den 11 januari 2006&nbsp;</A><BR><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&amp;ArticleID=1073617&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;ArticleStateID=2"><STRONG>"Det borde inte bli långbänk", </STRONG>Norrbottens-Kuriren den 11 januari 2006</A><BR><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&amp;ArticleID=1073618&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;ArticleStateID=2"><STRONG>Företagsstöd halveras</STRONG>, Norrbottens-Kuriren den 11 januari 2006</A>&nbsp;
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om