Frågan berör många företags möjligheter att få fram varor till kunderna.
Trots det stopp för godstrafik på järnväg som tycks förestå vid månadens slut skulle Green cargo likväl kunna fortsätta att stå för loken medan Cargonet alltjämt har kontakten med kunden och svarar för att skicka godset i vagnarna.
Nästa vecka
Mats Hollander, kommunikationsdirektör vid Green cargo, uppger att företaget lämnat en offert till Cargonet om att dra kombitrafiken på övre Norrland även efter sista mars.
- Vi väntar på definitivt besked, säger han.
Från Cargonets sida bekräftas att det förs samtal om en lösning men anger inte vem man då samarbetar med. Den tänkta lösningen innebär en fortsatt godstrafik på Luleå och Umeå. Inte exakt som för närvarande men ungefär.
Bjarne Ivar Wist, informationsdirektör vid Cargonet, säger att det inte finns något besked att ge men lösningen kan komma nästa vecka.
- Vi jobbar med det.
Bakgrunden är att Cargonet gjorde klart att tågtrafiken i Sverige upphör för bolagets del i december 2011. Viss trafik togs bort. Emellertid ledde en uppgörelse till en fortsättning för annan trafik, dock längst till 31 mars, och där är vi snart.