Tommy Larsson bor i Sangis utanför Kalix och pendlar varje dag till Luleå, där han för andra läsåret nu jobbar som lärare på Björkskataskolan. Bussen ska avgå 5.50 från Sangis och komma fram till hans hållplats vid universitetet 7.20.
– Det har aldrig hänt att den kommit fram i tid när jag åkt.
Ideligen får han sms från Länstrafiken om inställda och försenade turer. Eller så är någon annan tur inställd så att den buss han åker med måste köra in i Råneå eller Persön för att hämta upp folk i bussen som till slut blir överfull.
Bussarna är ofta trasiga, sätena nersuttna och toaletterna ur funktion. Ibland är det kokhett, ibland iskallt. Stoppknapparna fungerar inte så resenärerna måste gå fram till chauffören och säga till när de vill kliva av.
Det värsta hände för ett par veckor sedan.
– En bakdörr öppnades när vi åkte i full fart på E4:an. Det hade kunnat sluta med en fruktansvärd olycka om någon hade fallit ut.
Chauffören stannade och stängde dörren, men bara en stund senare flög den upp igen. Då hjälpte Tommy Larsson honom att hålla in dörren så han kunde låsa den manuellt.
Chaufförerna gör ett jättebra jobb, poängterar han, men situationen är ohållbar.
– Vill man att folk ska åka buss så funkar inte detta.
Ingela Karlsson, tillförordnad vd hos Länstrafiken, kan bara instämma i att det är stora problem med busstrafiken längs Norrlandskusten på linje 20, 98 och 100 mellan Haparanda och Umeå.
– De här bussarna borde ha varit utbytta för länge sedan. De åker in på verkstaden, repas och sedan kan de ändå vara trasiga dagen efter. De är i väldigt dåligt skick.
Länstrafiken har inga egna bussar och chaufförer utan upphandlar trafikföretag på avtal som ofta sträcker sig mellan åtta och tio år.
Grundorsaken till problemen är att upphandlingen som föregick det avtal som skulle träda i kraft för två år sedan överklagades.
– I över två års tid har överprövningen gått fram och tillbaka mellan förvaltningsrätt, kammarrätt och högsta förvaltningsdomstolen.
Avtalet med gamla entreprenören Transdev har därför förlängts i två omgångar, men från 1 april 2023 kommer Connect Bus Söne AB att ta över.
Fram tills dess tror hon att inte att det kommer ske någon märkbar förbättring.
– Vi sitter i kvalitetsuppföljningsmöten och krisberedningsmöten med Transdev löpande, men bussarna har gått kanske mellan 250 000 och 300 000 mil så är de slitna.