"Det krävs 80 miljoner för att minska barngrupperna i Luleå"

Hög sjukfrånvaro, stora barngrupper, stress och hög ljudnivå. 
När anställda svarar på Kurirens enkät om arbetssituationen i förskolan uppger 77,2 procent att de inte kan garantera barnens säkerhet varje arbetspass.
– Om barngrupperna ska minska måste staten tillföra pengar, säger Luleå kommuns förskolechef Annica Backman. 

Annica Backman, förskolechef Luleå kommun, menar att det finns utmaningar inom förskoleverksamheten i Luleå. "Men det skulle krävas 80 miljoner bara för att minska barngrupperna i Luleå. Jag vet inte om staten är villig att satsa de pengarna på förskolorna i Sverige. Det handlar om enorma summor".

Annica Backman, förskolechef Luleå kommun, menar att det finns utmaningar inom förskoleverksamheten i Luleå. "Men det skulle krävas 80 miljoner bara för att minska barngrupperna i Luleå. Jag vet inte om staten är villig att satsa de pengarna på förskolorna i Sverige. Det handlar om enorma summor".

Foto: Klas Hallvarez

Luleå2025-05-20 05:00
  • En enkät bland förskolepersonal i Luleå visar att 77,2 procent inte kan garantera barnens säkerhet varje arbetspass, främst på grund av stora barngrupper.
  • Förskolechefen i Luleå, Annica Backman, menar att det skulle krävas 80 miljoner kronor för att minska barngrupperna.
  • En nationell utredning om barngruppernas storlek och bemanning pågår och ska presenteras i december 2025.

Det är i förskolan vi placerar det käraste vi har – våra barn. Men hur ser det ut i förskolan i Luleå? För att söka svar skickade Norrbottens-Kuriren ut en enkät till alla anställda förskollärare och barnskötare i kommunen. Och bland de svar och berättelser som delgivits är det en tämligen dyster bild av situationen i förskolan som målas upp, både för barn och anställda. Inte minst stora barngrupperna uppges vara grundproblemet. De stora barngrupperna gör att:

  •  89,9 procent av de svarande uppger att de inte hinner se alla barn och kan vara en lugn och trygg vuxen.
  • 79,9 procent uppger att de inte haft tid att planera den pedagogiska verksamheten, enligt läroplanen.
  • 77,2 procent upplever att de inte kan garantera barnens säkerhet under varje arbetspass.
Annica Backman, förskolechef Luleå kommun, menar att det finns utmaningar inom förskoleverksamheten i Luleå. "Men det skulle krävas 80 miljoner bara för att minska barngrupperna i Luleå. Jag vet inte om staten är villig att satsa de pengarna på förskolorna i Sverige. Det handlar om enorma summor".
Annica Backman, förskolechef Luleå kommun, menar att det finns utmaningar inom förskoleverksamheten i Luleå. "Men det skulle krävas 80 miljoner bara för att minska barngrupperna i Luleå. Jag vet inte om staten är villig att satsa de pengarna på förskolorna i Sverige. Det handlar om enorma summor".

När Annica Backman, Luleå kommuns förskolechef får ta del av enkätens svar, finns en förförståelse för förskolornas situation.

– Vi har själva genomfört en enkätundersökning bland de anställda i förskolan som bekräftar er undersökning – det vill säga att man anser att barngrupperna är för stora. Men nästan alla som svarat på vår enkät säger också att de trivs på jobbet, säger Annica Backman.

Hon hymlar inte med att det finns utmaningar inom förskolan. Även Luleå kommuns enkät visar att många upplever stress och press med en upplevd hög arbetsbelastning. 

– Det är inte unikt för Luleå, utan speglar en nationell trend som också bekräftas i andra undersökningar om arbetsmiljön i förskolorna runt om i Sverige, säger Annica Backman.

"Vi har själva genomfört en enkätundersökning bland de anställda i förskolan som bekräftar er undersökning – det vill säga att man anser att barngrupperna är för stora. Men de flesta säger också att de trivs på jobbet", säger Annica Backman förskolechef Luleå kommun.
"Vi har själva genomfört en enkätundersökning bland de anställda i förskolan som bekräftar er undersökning – det vill säga att man anser att barngrupperna är för stora. Men de flesta säger också att de trivs på jobbet", säger Annica Backman förskolechef Luleå kommun.

Just nu pågår en nationell utredning om barngruppernas storlek och bemanning som ska presenteras i december 2025. Det finns stora förväntningar på vad den ska innebära, men om det tas beslut om barngruppernas storlek i förhållande till bemanning kommer det att krävas mycket resurser, enligt förskolechefen.

– För Luleå kommun handlar det om 80 miljoner kronor för att minska barngrupperna till vad forskningen rekommenderar. Jag törs ärligt inte sia om staten kommer att gå in och betala en sådan reform. Det är enormt mycket pengar som Sveriges förskolor i så fall behöver – medel som måste vägas mot andra behov, inte minst att landets befolkning blir äldre, säger hon.

Forskningen är nämligen entydig. För barn 1-3 år ska barngruppen inte vara större än 12 barn, eftersom det i denna ålder är en utmaning med anknytning. För äldre barn gäller en barngrupp på 15 barn.

I Luleå kommun är beslutet 17 barn på tre pedagoger?

– Ja.

Anställda i förskolan vittnar om att med de så kallade "halva barnen" kan barngruppen vara upp till 21-22 barn?

– Inskrivna ja, men alla barn är inte på plats varje dag. Ungefär 75 procent av de inskrivna barnen är närvarande varje dag. Barn till föräldralediga har rätt till 15 timmar varje vecka och hur de fördelar är olika, det görs upp i samråd med förskolan. Det ser väldigt olika ut.

Men när alla barn är på plats?

– Ja, så ser det ut på vissa förskolor, men jag lovar att föräldrar i Luleå kommun kan vara trygga att deras barn är säkra. Vi följer upp alla tillbud och skador löpande för att upptäcka mönsterbilder. Av alla 3 300 barn som vistas i förskolan under cirka 230 dagar om året är det 600-800 tillbud som rapporteras varje år. Då handlar det främst om att barn i lek och undersökningar skadas i leken. Ibland att de lämnat förskolegården för att grinden lämnats öppen. Men överlag är det säkert, inte minst sedan vi på många förskolor ersatt gamla, låga staket med höga grindar.

Annica Backman, förskolechef Luleå kommun, menar att de inskrivna barnen som kan vara 21-22 barn på varje avdelning, inte speglar det faktiska barnantalet varje dag. "Barn är sjuka och borta av olika anledningar. Vår statistik visar att ungefär 75 procent av de inskrivna barn är närvarande varje dag", säger hon.
Annica Backman, förskolechef Luleå kommun, menar att de inskrivna barnen som kan vara 21-22 barn på varje avdelning, inte speglar det faktiska barnantalet varje dag. "Barn är sjuka och borta av olika anledningar. Vår statistik visar att ungefär 75 procent av de inskrivna barn är närvarande varje dag", säger hon.

Många vittnar om en stressig situation på morgonen vid frukost - att man kan vara en person med 14 barn?

– Varje förskola lägger personalens schema utifrån barnens vistelsetider. Enligt vår digitala närvaromätning är de flesta barnen på plats först vid 09.00. Men visst, på vissa förskolor kommer barnen klockan 06.00, 07.00, 07.30 0ch 08.00. Det ser olika ut, men varje förskola lägger scheman som stödjer barnens vistelsetider, särskilt vid hektiska tidpunkter, betonar Annica Backman

En förskola som har öppet från 06.00 till 18.30 har tre pedagoger, precis som andra. Det innebär en del ensamarbete?

– Ja, men som sagts. Enligt vår statistik är inte alla barn närvarande varje dag.

Det är en hel del korttidsfrånvaro bland anställda i förskolan?

– Det stämmer. Efter sjukvårds- och omsorgsanställda toppar förskolans personal statistiken av korttidsfrånvaro – så är det i hela landet. De är utsatta för smittor. Så är det. Samtidigt har vi ökat vikarietillsättningen från 45 procent till 95 procent när vi anlitade det privata företaget StudentConsulting för tre år sedan.

I Norrbottens-Kurirens enkät finns dock en del kritik mot StudentConsulting – outbildade, unga och att vissa inte kan det svenska språket. Att fast anställda får vara handledare?

– Arbetsmiljön har förbättrats eftersom vi har en mycket bra vikarietillsättning. StudentConsulting är också mycket lyhörda för våra behov och åsikter. Ja, vissa vikarier är outbildade, men överlag fungerar det.

Anställda lyfter att mindre barngrupper skulle leda till mindre sjukfrånvaro både bland barn och anställda. Det vill säga att även föräldrarna skulle ha mindre vab – en samhällsnytta?

– Det tror jag också, men det krävs stora resurser från staten. Förskolan, dess läroplan och skolkrav på undervisning och utbildning, har ökat de anställdas ansvar och fört med sig nya krav på förskollärarna. I Luleå tog vi i samband med att förskolan blev skolreglerad en rutin för personal, så kallad pedagogisk utvecklingstid – 5-6 timmar per medarbetare och vecka som läggs i en tidsbank som fördelas mellan förskollärare och barnskötare utifrån deras ansvar. Det ligger relativt bra i linje med vad som nu föreslås genom den nationella utredningen.

De anställda hävdar att de inte hinner med planeringstiden eftersom de får fylla upp luckor som vikarier eller hjälpa kollegor med stora barngrupper?

– Det kan säkert hända vissa dagar, men det finns avsatt planeringstid för både förskollärare och yrkesutbildade barnskötare schemalagt.

Fackförbunden, Kommunal och Svenska lärare, efterlyser en arbetsbeskrivning. De menar att de får ta över arbetsuppgifter som är reglerade för andra yrken – exempelvis att städare inte får damma över 1.80 meter och lyfta stolar, samt regleringar för vaktmästare.

– Det måste vi se över. Den pedagogiska verksamheten är vårt uppdrag.

Det finns kritik mot stora förskolor?

– I Luleå finns ingen större förskola än sex avdelningar i samma byggnad. Det innebär inte att barnen får fler relationer att förhålla sig till för att förskolan är lite större, varje avdelning och barngrupp har sina pedagoger, men bra att avdelningar kan samarbeta vid öppning och stängning. Jag ser det som positivt, inte minst nu när barnantalet minskar.

Annica Backman, förskolechef Luleå kommun, hymlar inte med att anställda i förskolan upplever stress och press. "Däremot vill jag betona att ingen förälder ska känna sig osäker för barnens trygghet. Vi följer regelbundet upp alla incidenter på förskolorna. I de flesta fall handlar det om att barn slår sig när de leker", säger hon.
Annica Backman, förskolechef Luleå kommun, hymlar inte med att anställda i förskolan upplever stress och press. "Däremot vill jag betona att ingen förälder ska känna sig osäker för barnens trygghet. Vi följer regelbundet upp alla incidenter på förskolorna. I de flesta fall handlar det om att barn slår sig när de leker", säger hon.

Barnantalet minskar – vad innebär det?

– Luleå kommun har tagit höjd för en inflyttning på grund av utbyggnaden av den nya industrin. Det innebär att Luleå kommun, till skillnad mot andra kommuner inte säger upp förskolepersonal, utan väljer att behålla övertalig förskolepersonal i en pool – en arbetsmiljö- och kompetenshöjning.

Anställda önskar dock att de fick stanna kvar på sina arbetsplatser, inte minst med tanke på de stora barngrupperna?

– Varje rektor får budget utifrån barnantal. Det handlar om pengar. Luleå kommun avskedar inte övertaliga med kompetens. De får i stället ingå i en personalpool.

Kravet på att fast anställd, utbildad personal ska jobba på den så kallade "Sommarförskolan" i juli på ett schema, väcker många reaktioner: "Få barn", "Utbildade pedagoger städar" och inte minst när barn återvänder eller ska inskolas i augusti har ordinarie personal semester och barnen kan mötas av outbildade vikarier. Vad är logiken bakom att juli månad måste ha ordinarie utbildad personal, men inte övriga året?

– Förskolan tar inte paus för att det är sommar. Vi har samma uppdrag året om och ska bedriva undervisning och lärande. Därför behövs utbildad personal också under sommaren.

Det kan med andra ord innebära att barn som skolas in i augusti möts av vikarier?

– Nya barn skolas in hela hösten, till och med i oktober. Det finns också ordinarie personal som är tillbaka i augusti, säger Annica Backman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!