Förra året startade regionala kollektivtrafikmyndigheten (RKM) ett projekt, kallat Åkerbär, för att ta fram en ny trafikkarta för länet. Syftet var att öka antalet resenärer med 50 procent samtidigt som kostnaderna ska minska med 20 procent netto.
En konsultfirma har gjort en trafikutredning med förslag på ett nytt linjenät för busstrafiken, både den regionala busstrafiken och stadstrafiken samt tågtrafiken. Utredningens förslag innebär stora förändringar av LLT:s linjenät. Dagens linjenät skulle bantas ned till fem linjer. Bussarna skulle gå mera "raka spåret" till bostadsområden som Hertsön, längs med Hertsövägen. Många skulle därför få längre att gå till en busshållplats.
Smedjegatan skulle behöva byggas om för att kunna fungera som en gemensam knutpunkt för både stads- och länsbussar. Utredningen anser att det bästa vore om Smedjegatan stängs för genomgående biltrafik och att man bygger en perrong mitt i gatan, så att det blir enkelt att byta buss.
Vidare krävs en ny hållplats för länstrafikens bussar på Universitetsvägen på Porsön. I Råneå skulle busstrafiken flyttas från busstationen ut till snabbusshållplatsen på E4. I utredningen föreslås många fler förändringar av hållplatser, nya bussgator, vändplaner, ändrade dragningar av gång- och cykelvägar.
Luleå kommun och LLT har gått igenom utredningen Åkerbär och är kritisk till de antaganden och beräkningar som gjorts. De är felaktiga för LLT:s trafik. Vidare finns det inga beräkningar vad det skulle kosta kommunen att bygga om infrastrukturen med nya hållplatser och bussgator.
– Vi ställer oss inte bakom utredningen, säger Fredrik Hansson (S), vice ordförande i kommunstyrelsen och Luleå kommuns ledamot i RKM:s direktion.
Kommunen har fått trafikutredningen och förslaget till regionalt trafikförsörjningsprogram på remiss av RKM.
– Vi som Luleå kommun uppmanar dem att återremittera förslaget till trafikförsörjningsprogram, säger Fredrik Hansson.
Har Luleå kommun inställningen att behålla LLT?
– Ja, som det är nu i alla fall, säger Fredrik Hansson.
Luleå kommun delar inte bedömningen att det skulle bli bättre med en enda huvudman för kollektivtrafiken.
RKM har inte möjlighet att driva igenom en sådan förändring mot Luleå kommuns vilja, då det finns ett slags veto.
– Man måste vara överens, det går inte att en aktör säger nej, säger Fredrik Hansson.