Fortfarande flest män i media
Den manliga dominansen i länets medier består.70 procent av utrymmet i Norrbottens-Kuriren, NSD, Nordnytt, TV4 Norrbotten och radio Norrbottens nyhetssändningar upptas av män.
- Det är glädjande att se att det har skett förbättringar men fortfarande, oberoende av medier, så är fördelningen 70 procent män, 20 procent kvinnor och ungefär tio procent blandat, säger forskaren Peter Waara när han presenterar undersökningen vid en presskonferens på länsstyrelsen.
72,4 procent män
I den första studien (baserad på två veckor i oktober 2004) uppgick männens andel av utrymmet i de undersökta medierna till 72,4 procent. Den har sjunkit till 70,5 procent när man undersökte samma tidsperiod 2005. Kvinnornas andel har ökat något, från 17,8 procent till 19,9 procent.
Andelen artiklar/reportage där det är lika många kvinnor som män har minskat från 9,8 procent till 9,6 procent.
Forskarna utesluter inte att två särskilda händelser kan ha påverkat utfallet i den första studien från 2004; den tragiska dödsolyckan i Jokkmokk då en man dödades av en björn och det manliga nätverket mot kvinnovåld som bildades i Piteå efter det uppmärksammade mordet på en trebarnsmor. Det gör att man ifrågasätter om det skett någon egentlig förändring 2005.
Förändring på ledarsidorna
Männens utrymme i Norrbottens-Kuriren och NSD har minskat något, från 72,7 procent till 70 procent. På motsvarande sätt har kvinnorna fått litet mer utrymme, från 17,3 procent till 19,2 procent. Artiklar och reportage med jämn könsfördelning uppgår till 10,9 procent.
Den största förändringen har skett i tidningarnas ledarspalter, där den manliga dominansen sjunkit från 92,3 procent till 70,8 procent. Kvinnornas utrymme i ledarartiklarna har ökat från 3,8 procent till 16,7 procent.
- Vi tror att Feministiskt initiativ har fått genomslag här. Det kom att bli en del av dagordningen, säger Peter Waara.
Dominans på sportsidor
På sportsidorna har däremot den manliga dominansen förstärkts ytterligare, från 84,3 procent till 88,7 procent (inga bilagor ingår i undersökningen). Sportartiklar där kvinnor dominerar utgör 5,7 procent.
Även i kulturkategorin har männens dominans förstärkts; från 59,6 till 66,7 procent. I tidningarnas nyhetsartiklar syns något färre män, andelen har sjunkit från 71,4 procent till 69,1 procent.
Artiklar i kategorin "annat" har den jämnaste könsfördelningen; 50 procent män, 40 procent kvinnor och nästan tio procent med jämn könsfördelning.
Förmedla en sann bild
Kurirens redaktionschef Mats Ehnbom tycker att det är glädjande att andelen kvinnor har ökat, även om han inte säger sig vara nöjd.
- Vi skildrar ett samhälle som inte till alla delar är jämställt. När vi skildrar makten skildrar vi till stor del män, säger han.
Mats Ehnbom instämmer inte i forskarnas åsikt att media borde bidra till en mer jämställd bild av Norrbotten.
- Vi ska förmedla en så sann bild av Norrbotten som vi kan. Det ligger en fara i om vi framställer en mer jämställd bild än vad verkligheten är, säger han.
Är verkligheten 70 procent män och 20 procent kvinnor?
- Det är en svår fråga. I den mån vi skildrar makten träffar vi på mer män. Publiksiffrorna för Luleå Hockey är höga och därigenom drar det till sig mer uppmärksamhet från media. Vi har två elitlag, IBK Boden och Luleå Basket, som får allt större uppmärksamhet av oss, med all rätt.
Se helheten
Mats Ehnbom kan inte förklara varför andelen män på sportsidorna har ökat jämfört med 2004, annat än att det beror på slumpen, Luleå Hockey kan ha spelat en match mer 2005 jämfört med samma period 2004.
- Jag tycker att man ska se tidningen som en helhet. Jag har ingen förklaring till att enskilda kategorier har förändrats. Undersökningen har gjorts under ett begränsat antal dagar, jag tror att det spelar en roll, säger Mats Ehnbom.
Marginella förbättringar
De lokala nyhetssändningarna från Radio Norrbotten uppvisar samma marginella förbättringar som tidningarna fastslår forskarna. 72,3 procent av inslagen dominerades av män och kvinnornas andel uppgick till 21,7 procent medan sex procent av inslagen hade balans mellan könen.
- Det är slående att alla medier har ungefär samma fördelning, konstaterar Peter Waara.
TV skiljer sig inte heller från tidningarna eller radion. Männen upptog 69,7 procent medan kvinnorna fick 20,5 procent av utrymmet. 9,8 procent av inslagen hade jämn könsfördelning. Räknat i sändningstid blev obalansen mindre markant; männen upptog 62,6 procent av tiden medan kvinnorna fick 25,9 procent.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!