Från förr: Båten före "båten"

Den 10 december 1982 styrde Patricia in i norra hamnen i Luleå. Knappt två år senare lämnade hon staden – men för många Luleåbor finns hon fortfarande kvar i minnet.

Patricia, September, 1983. Lotta Axelsson, Håkan Vass och Anne-Maj Löfmark talar ut om problemen på krogen Patricia. "Vi tror på idén, vi vil bara att allt ska gå rätt till."

Patricia, September, 1983. Lotta Axelsson, Håkan Vass och Anne-Maj Löfmark talar ut om problemen på krogen Patricia. "Vi tror på idén, vi vil bara att allt ska gå rätt till."

Foto: Göran Wallin

Luleå2018-02-25 11:19

I november 1984 vinkade Luleå farväl till Patricia. "Det är med tårar i ögonen jag ser Patricia lämna Luleå. I våra hjärtan kommer hon alltid att finnas kvar" sade Luleå segelsällskaps vice ordförande Gunnar Stenlund när fartyget passerade Bergnäsbron.

När fartyget Patricia kom till Luleå var det en del av planerna att göra den då tråkiga norra hamnen till något annat. Men det började inte bra. Socialnämnden sade nej till alkoholtillstånd och den första stormen var ett faktum. Då gick dåvarande kommunalrådet Sven Köhler in och förklarade att Patricia behövde sprittillstånd för att hålla sig flytande – och så blev det.

Patricia byggdes 1938 och tjänstgjorde till en början som eskort till det kungliga engelska fartyget Britannia. Båten deltog 1940 i evakueringen av fransmän och britter vid Dunkerque.

Att skutan kom till Luleå var från början en vild satsning, enligt Jan Wikström, arkitekt på Lillviken som skulle driva restaurangbåten.

"Till en början var idén mest ett skämt, men när kommunen godkände planerna för hela norra hamnen föll Patricia på plats", sade Wikström. Lillviken betalade 2,3 miljoner kronor för fartyget, efter renovering och ombyggnationer hade hon kostat 6 miljon kronor.

Julen 1982 var det båtsman Sven Eriksson som tar hand om fartyget. Han kan breda ut sig i 50 rum och kök. Nyårsafton får Luleåborna komma ombord och förtjusningen är stor.

1983 blir det bråk bland besättningen som var delade för och emot ledningen. Vintern blir hård mot Patricia, Lillviken har tagit över efter Sture och Ulla Ejneborn, men båten går med underskott. Januari 1984 lutar Patricia betänkligt och tar in vatten. Rykten kommer igång om att båten sålts till bland annat England och Stockholm.

I september köps hon av amerikanen och krogkungen Tom Macksey. Den 5 november 1984 lämnar båten Luleå.

Nu är Patricia krogbåt i Stockholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om