Fransk aktör utmanar Ferruform

Ferruform i Luleå tillverkar sidobalk åt Scanias bilar för Europamarknaden.
Framöver kommer en fransk leverantör in.

Luleå2011-12-30 06:00

Ferruform tillverkar flera delar till fordon från Scania. En produkt är alltså sidobalk och den tillverkas via rullformning i KF-lagret, som Ferruform hyr av fastighetsbolaget Kungsleden. Sedan länge finns tankar på att flytta rullformningen till egna huset. Det har inte genomförts.

Avsteg
Grundläggande produktion svarar Scania för i egna fabriker. Framöver kommer ett franskt externt företag in som leverantör av sidobalk. Enligt Ferruforms vd Lennart Wiksten går den produktionen till Scanias fabrik i Frankrike. Tidigare hade Scania en anläggning i Holland där sidobalk tillverkades, och där Lennart Wiksten arbetade.

Kvar i Luleå
Att Scania vänder sig till externa företag för en produkt som redan tillverkas i Luleå spär på frågorna om vad Scania vill med Ferruform.

Lennart Wiksten deklarerar att tillverkningen av sidobalk blir kvar i Luleå. Fransmännen kommer in kring 2013 och det ska ses i ljuset av att Scania sedan länge har expansionsplaner.

- För att expandera behöver vi stöd. Det går inte att springa ut och hämta det när det redan hänt, beskriver han.

Scanias nuvarande tak ligger på 100.000 fordon. Produktionen är lägre. På sikt ska Scania vid god efterfrågan tillverka 150.000 fordon. Planen är gammal och målet skulle enligt planerna nås 2015. Finanskrisen och nu en förnyad ekonomisk oro över delar av världen hindrade det.

Mer per person
- Vi tror att det blir innan 2020. Det beror mycket på ekonomiska situationen i Europa och USA och hur det växer i Kina, säger Erik Ljungberg, kommunikationsdirektör i Scania.

Scania, inklusive Ferruform, ska inte ha fler anställda utan effektivisera. Det ska bli mer produktion per produktionsanställd.

Det finns ett delmål på 120.000-130.000 fordon. För Ferruforms del innebär inte det några stora åtgärder men för att nå 150.000 fordon krävs investeringar på över 300 miljoner kronor, uppger Lennart Wiksten.

- Vi behöver ersätta åldrande maskiner och investera i ny kapacitet och så får vi omställningskostnader. Det vi ska satsa på i Luleå är sidobalk, tvärbalk, bakaxelbryggor och fjädringskomponenter till buss men samtidigt fasas en massa artiklar ut.

Dagsläget

Efterfrågan har sjunkit.

I höstas gick Scania ut med att 900 visstidsanställda inte erbjuds förlängt arbete. I Luleå omfattas ett 70-tal visstidsanställda. Produktionstakten inom Scania skulle ner med 15 procent på global nivå.

Sedan dess har efterfrågan försämrats ytterligare, sade Scania precis innan jul. Då klargjordes att bolaget från januari sänker produktionstakten vid anläggningarna i Europa och Latinamerika. Ytterligare omkring 1.000 visstidsanställda får gå hem. Av dem 100 i Södertälje och resten i andra länder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om