Frånvarande ägare retade upp ledamot
Hans Swedell (m), ledamot i Länstrafiken styrelse, är uppretad efter bolagsstämman.- Ägarna sände ombud som inte hade mandat för något. Styrelsen har ambitioner med moderna tåg, men ägarna har tydligen inget intresse för detta.Han undrar om ägarna, kommunerna och landstinget, vill montera ner Länstrafiken.
Kommunalråden i länet och landstingsrådet Kent Ögren deltog, enligt Hans Swedell.
- Men ingen av dessa herrar dök upp på bolagsstämman på torsdagen, stormar han. Ett totalt nollintresse för dessa frågor. De sänder ombud till stämman som inte har mandat för något. Ombuden hade inte ens fått läsa protokollet från ägarsamrådet.
- Det enda de lyckades framföra var att det fanns några bussar som de åkt med som var ostädade.
Ingen bemödan
Detta är den framtidsvision som ägarna till Länstrafiken i Norrbotten har, blir Hans Swedells slutsats.
- Styrelsen har ambitioner och har framfört att tidsschemat är pressat om man ska komma över ett modernt tåg under 2006. Angående detta hade ingen av ägarna bemödat sig att komma och diskutera på stämman. Bolagsstämman avgör dessa frågor, inte ägarsamrådet
- Om de kommit på stämman och sagt att de inte hade möjlighet att gå in och hyra ett tåg på så kort varsel hade jag accepterat detta. Då hade man fattat ett beslut. Men att inte komma alls...?
Hans Swedell misstänker att politikerna i landstinget och kommunerna börjar bedriva en egen upphandlingsorganisation.
Upprustade 80-talsvagnar
- Vad som hänt innebär att vi inte har möjlighet att hyra ett Reginatåg av uthyrningsbolaget Transitio i sommar. Och att SJ Affärsverks beslut - verket har gett order till Rikstrafiken om att upprustade 80-talsvagnar ska användas i Norrbotten - kommer att verkställas. Vilket också innebär att vi under nästa avtalsperiod för tågtrafiken, 2008-2013, får dessa vagnar i Norrbotten.
Inte handikappanpassade
Men tåghyra i sommar var väl inte möjlig? Ledigt tåg skulle ju inte finnas förrän 2007?
- Nja, det fanns olika uppgifter där. När vi besökte Transitio sades det juli 2006. Men det hade varit bättre att ha tågordningen om direktiv från ägarna att vi skulle förbereda ett medlemskap i Transitio för att kunna hyra tåg. Men inte ens den signalen har vi fått. Därmed blir det 80-tals vagnar i Norrbotten.
Att de vagnarna inte är handikappanpassade är Hans Swedells främsta motargument. Och den sämre komforten.
En del hävdar att upprustade vagnar ger bättre komfort än Reginatågen?
- Jag håller med. Men hur komma in på tågen om du exempelvis är reumatiker och inte kan lyfta benen?
Monterar ner
Hans Swedell är dessutom orolig vad ägarna vill göra med Länstrafiken i Norrbotten.
- En grupp från samrådsmötet ska se på frågan om landstinget ska ta hand om busstomlinjerna och kommunerna den kommunala trafiken. Vad ska Länstrafiken göra då? Man håller på att montera ner Länstrafiken, trots att en lag finns som säger att huvudmannaskapet för upphandling av all kollektivtrafik ligger på Länstrafiken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!