FrÀscht batteri rÀddningen i kylan

Trettio minusgrader ute och bilen startar inte. KĂ€nns det igen?– Se till att ha ett frĂ€scht batteri, sĂ€ger Mikael Ilskog, felsökare pĂ„ Volvo, Nordiska bil.

Jessica Wennberg, sÀljare pÄ Statoil vid Mjölkuddsrondellen i LuleÄ, har sÄlt fler startkablar och kupévÀrmare Àn vanligt i kylan.

Jessica Wennberg, sÀljare pÄ Statoil vid Mjölkuddsrondellen i LuleÄ, har sÄlt fler startkablar och kupévÀrmare Àn vanligt i kylan.

Foto: Andrea ThĂŒr

LuleÄ2016-01-22 17:23

De senaste dagarna har temperaturen krupit ner mot trettio minusgrader i LuleĂ„. PĂ„ andra hĂ„ll i Norrbotten har det varit Ă€nnu kallare, med 38 minusgrader i bland annat Överkalix, som Norrbottens-Kuriren kunde berĂ€tta om pĂ„ torsdagen.

PÄ Nordiska bil i LuleÄ har tvÄ, tre bilar om dagen kommit in den senaste veckan, bilar som bogserats eller bÀrgats till verkstaden efter att de inte startat, berÀttar Mikael Ilskog.

– Vi tar in dem i vĂ€rmen först och frĂ€mst. De bilar som kommer in har oftast inte nĂ„gon motorvĂ€rmare. Antingen Ă€r det döda batterier eller sĂ„ Ă€r motorn sĂ„ pass kall att den inte orkar snurra runt.

Hans bÀsta tips för att undvika att bilen inte startar nÀr det Àr kallt Àr att ha ett frÀscht batteri.

– Och att glykolen uppfyller köldnivĂ„n, att den inte Ă€r sĂ„ svagt blandad, att den ligger runt 38, sĂ€ger han.

Det innebÀr att glykolen har en fryspunkt pÄ minus 38 grader.

– Sedan Ă€r det vĂ€ldigt bra att ha en motorvĂ€rmare. Det spelar ingen roll ifall batteriet Ă€r frĂ€scht om man inte har en motorvĂ€rmare nĂ€r det blir sĂ„ hĂ€r kallt.

En hjÀlpladdare som man kopplar pÄ det befintliga motorvÀrmarsystemet kan ocksÄ vara bra att ha.

– DĂ„ laddar den Ă€ven batteriet i samband med att du kör motorvĂ€rmaren och kupĂ©vĂ€rmaren, sĂ€ger Mikael Ilskog.

Vid minus 30 grader tappar batteriet "jÀttemycket effekt", berÀttar han.

– Men alla batterier idag Ă€r monterade och vĂ€rms inte av motorvĂ€rmare utan de vĂ€rms av motorn. Men laddar du ett batteri sĂ„ tillför du vĂ€rme ocksĂ„.

Vad gör man dÄ konkret nÀr man stÄr dÀr och bilen inte startar?

– Det Ă€r att försöka fĂ„ upp temperaturen pĂ„ motorn och fĂ„ ström till batteriet. Försöka fĂ„ nĂ„gon att hjĂ€lpa dig att kabla igĂ„ng den eller försöka dra in den i vĂ€rmen om den möjligheten finns.

Vad Àr dÄligt för bilen nÀr det Àr sÄ hÀr kallt?

– Att kallstarta en bil i den hĂ€r temperaturen Ă€r aldrig bra. Det slits inne i motorn, lager och allting som har med bilen att göra. Det tar stryk pĂ„ stötdĂ€mpare nĂ€r man kör nĂ€r det Ă€r sĂ„ kallt ocksĂ„.

Och Àr det sÄ kallt som minus 40, dÄ ska bilen inte ens köras, tycker Mikael Ilskog.

– Har man möjlighet, lĂ„t den stĂ„ tills det blir varmare.

PÄ Statoil invid Mjölkuddsrondellen i LuleÄ har sÀljaren Jessica Wennberg mÀrkt av att det sÄlts "en del" motorvÀrmarsladdar och kupévÀrmare den senaste veckan pÄ grund av kylan.

– Det Ă€r vĂ€l de som gĂ„r mest. Glykol gĂ„r det mycket av just nu. Och startkablar, sĂ€ger hon och skrattar.

– Det Ă€r vĂ€ldigt populĂ€rt nu, sĂ€ger hon.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om