De senaste dagarna har temperaturen krupit ner mot trettio minusgrader i LuleĂ„. PĂ„ andra hĂ„ll i Norrbotten har det varit Ă€nnu kallare, med 38 minusgrader i bland annat Ăverkalix, som Norrbottens-Kuriren kunde berĂ€tta om pĂ„ torsdagen.
PÄ Nordiska bil i LuleÄ har tvÄ, tre bilar om dagen kommit in den senaste veckan, bilar som bogserats eller bÀrgats till verkstaden efter att de inte startat, berÀttar Mikael Ilskog.
ââVi tar in dem i vĂ€rmen först och frĂ€mst. De bilar som kommer in har oftast inte nĂ„gon motorvĂ€rmare. Antingen Ă€r det döda batterier eller sĂ„ Ă€r motorn sĂ„ pass kall att den inte orkar snurra runt.
Hans bÀsta tips för att undvika att bilen inte startar nÀr det Àr kallt Àr att ha ett frÀscht batteri.
â Och att glykolen uppfyller köldnivĂ„n, att den inte Ă€r sĂ„ svagt blandad, att den ligger runt 38, sĂ€ger han.
Det innebÀr att glykolen har en fryspunkt pÄ minus 38 grader.
â Sedan Ă€r det vĂ€ldigt bra att ha en motorvĂ€rmare. Det spelar ingen roll ifall batteriet Ă€r frĂ€scht om man inte har en motorvĂ€rmare nĂ€r det blir sĂ„ hĂ€r kallt.
En hjÀlpladdare som man kopplar pÄ det befintliga motorvÀrmarsystemet kan ocksÄ vara bra att ha.
â DĂ„ laddar den Ă€ven batteriet i samband med att du kör motorvĂ€rmaren och kupĂ©vĂ€rmaren, sĂ€ger Mikael Ilskog.
Vid minus 30 grader tappar batteriet "jÀttemycket effekt", berÀttar han.
â Men alla batterier idag Ă€r monterade och vĂ€rms inte av motorvĂ€rmare utan de vĂ€rms av motorn. Men laddar du ett batteri sĂ„ tillför du vĂ€rme ocksĂ„.
Vad gör man dÄ konkret nÀr man stÄr dÀr och bilen inte startar?
â Det Ă€r att försöka fĂ„ upp temperaturen pĂ„ motorn och fĂ„ ström till batteriet. Försöka fĂ„ nĂ„gon att hjĂ€lpa dig att kabla igĂ„ng den eller försöka dra in den i vĂ€rmen om den möjligheten finns.
Vad Àr dÄligt för bilen nÀr det Àr sÄ hÀr kallt?
â Att kallstarta en bil i den hĂ€r temperaturen Ă€r aldrig bra. Det slits inne i motorn, lager och allting som har med bilen att göra. Det tar stryk pĂ„ stötdĂ€mpare nĂ€r man kör nĂ€r det Ă€r sĂ„ kallt ocksĂ„.
Och Àr det sÄ kallt som minus 40, dÄ ska bilen inte ens köras, tycker Mikael Ilskog.
â Har man möjlighet, lĂ„t den stĂ„ tills det blir varmare.
PÄ Statoil invid Mjölkuddsrondellen i LuleÄ har sÀljaren Jessica Wennberg mÀrkt av att det sÄlts "en del" motorvÀrmarsladdar och kupévÀrmare den senaste veckan pÄ grund av kylan.
â Det Ă€r vĂ€l de som gĂ„r mest. Glykol gĂ„r det mycket av just nu. Och startkablar, sĂ€ger hon och skrattar.
â Det Ă€r vĂ€ldigt populĂ€rt nu, sĂ€ger hon.