Det ska i så fall resultera i att regeringen börjar bygga Norrbotniabanan 2015, det årtal Miljöpartiet satt som rimligt.
Utöver att sätta fart på ytterligare projekt säger Miljöpartiet nej till höjda banavgifter, "i väntan på en lastbilsskatt", skriver partiet.
Priset för allt är 100 miljarder kronor mer än vad regeringen vill över tio år. Finanseringen från Miljöpartiet bygger på lån hos Riksgälden som betalas tillbaka av kilometerskatt på lastbilar. Vidare tar partiet pengar från vägprojekt.
Nobbar
Att göra upp om enstaka frågor är en sak, Miljöpartiet blir inget stöd för Alliansen kring nästa val.
- Vi blir inte ett Alliansparti, sade Gustav Fridolin på måndagen, vid sitt besök i Luleå.
Där diskuterade han tågtrafiken med norrbottniska företag och handelskammaren, som del i en inventeringsturné som partiet gör.
- Vi hoppas regeringen gör investeringar som skapar hållbara lösningar. Hittills har regeringens vilja till sådana samtal inte varit stora, sade Gustav Fridolin.
Inramningen till Luleåbesöket är att hälften av riksdagspartierna möblerar om om. Vänsterpartiet har bytt ledare, Kristdemokraterna kanske gör det, Miljöpartiet har två nya språkrör medan Socialdemokraterna byter en ledare två gånger.
En trend
I det debattklimatet, och med stärkta opinionssiffror, pekade Gustav Fridolin på att gröna frågor går hem och han välkomnade att Vänsterpartiet nu utmanar som grönt parti.
- Det är jätteroligt, men det är bättre att tillhöra originalet. Det vi ser är en del av en internationell trend, sade Gustav Fridolin och pekade på Finland, där en miljöpartist utmanar till presidentposten.