- De utnyttjar människors osäkerhet, säger Johan Sundberg, konsumentvägledare.
Telefoncirkusen kring Matsåke Bergström i Norrfjärden, som Kuriren berättade om i går, är ett exempel på hur teleoperatörer lurar till sig kunder.
Post- och telestyrelsen, Konsumentverket och Telekområdgivarna har sedan i somras sett en ökning av snarlika fall.
- Telefonförsäljarna brukar påstå att man måste tacka ja direkt för att få ett förmånligt erbjudande. Men så är det ju inte, säger Anna Montelius, jurist vid Post- och telestyrelsen.
Matsåke Bergström blev uppringd av en försäljare från Telerix Sverige AB, som lät påskina att han jobbade för Telia.
Utan avtal
Företaget hävdar att Matsåke Bergström har tecknat ett muntligt avtal med en bindningstid på tre år.
Mot hans vilja har Telerix tagit över hans telefonnummer. Hittills har han flyttats tillbaka till Telia tre gånger.
För att bli teleoperatör räcker det att göra en anmälan och betala en avgift till Post- och telestyrelsen.
-Tanken är att det ska vara lätt att komma in som ny operatör, för att skapa konkurrens på marknaden. Men det för även med sig negativa effekter där man som konsument oförskyllt kan råka ut för saker eftersom det finns aktörer som inte respekterar reglerna, säger Mattias Grafström, vd för konsumentbyrån Telekområdgivarna.
Enligt Post- och telestyrelsens författningssamling kan en operatör när som helst begära överföring av ett telefonnummer, utan att det existerar ett avtal med kunden.
-Man kan, men får inte, göra det. Då bryter man mot avtalslagen bland annat. Men det går inte att som enskild stoppa det på förhand. Den som hävdar att det finns ett avtal måste kunna visa det. Du är inte betalningsskyldig till en operatör som har flyttat över dig mot din vilja. Där måste man stå på sig som konsument, säger Mattias Grafström.
"Otrolig arrogans"
När konflikt uppstår kokar det ofta ned till vad som fastnat på den ljudinspelning som försäljaren gjort i samband med uppringningen.
- Normalt sett spelar de in en snabb harang på slutet, säger Anna Montelius.
Johan Sundberg, konsumentvägledare i Luleå kommun, har dagligen kontakt med människor som lurats av telefonförsäljare.
- När de sedan ska försöka ändra sig möter de en otrolig arrogans och en stämning som kan uppfattas som hotfull. Det rör sig om små operatörer som nästan alla har namn som påminner om Telia. De utnyttjar lagen så långt de kan och de utnyttjar människors osäkerhet, säger han.
Kuriren har inte lyckats nå någon ansvarig i företaget Telerix Sverige AB.