Det framgår av den strategiska plan för 2018–2020 som kommunfullmäktige klubbade förra veckan.
– Det är en väldigt tydlig inriktning för att nå målet att 75 procent av kollektivtrafiken ska drivas av fossilfritt bränsle år 2020, säger Lenita Ericson (S), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.
Luleå lokaltrafik (LLT) har signalerat att man behöver mer pengar för att kunna medverka till att nyttjandet av biogasen ska öka. Gasbussarna är både dyrare i inköp och dyrare i drift jämfört med dieselbussar.
I dag har LLT endast åtta gasdrivna bussar i flottan på totalt 73 bussar. Nu får LLT förstärkning i kassan med sju miljoner per år fram till 2020, pengar som ska satsas för att fler bussar ska drivas med gas, HVO och el.
Samtidigt förstärks stadsbyggnadsnämndens budget med tre miljoner årligen för att täcka underskottet som biogastillverkningen vid rötkammaren på Uddebo ger.
Enligt en ny utredning om biogasens framtid som stadsbyggnadsförvaltningen gjort är det möjligt att biogasen går med 3-4 miljoner i förlust per år de närmaste tio åren.
I de första kalkylerna var det sagt att biogassatsningen skulle bära sig redan 2018.
– Det har vi fått ändra. Även om anläggningen kan producera mycket mer biogas så har vi inte avsättning för allt. Men den dagen vi kan sälja all biogas vi kan producera går vi jämnt upp, säger Ericson.
Prognoserna för biogasen är dock motsägelsefulla, enligt utredningen. Swecos prognos för landet talar om att användandet av biogas bland personbilar väntas fyrdubblas medan den tyngre trafiken väntas öka 50 procent till år 2030. Samtidigt är trenden just nu negativ för biogasen.
Läs mer: Luleås matavfall kan bli gas
Läs mer: Köper dieselbussar – trots jättesatsning på gas
Läs mer: Backar upp LLT i biogasbråket
– Det kommer att se olika ut i olika delar av landet. Biogasen är mer utvecklad söderut. Här uppe tror vi inte att personbilssidan utvecklas så mycket men däremot när det gäller tyngre fordon finns det stora möjligheter.
Ericson oroas inte av den vikande trenden.
– Det är en dipp för biogasen just nu, bland annat beroende på prisbilden. Men över tid är det ett bra bränsle. Alla är överens om att transportsidan inte kan ersätta det fossilfria bränslet med ett alternativt drivmedel utan det blir flera olika drivmedel i kombination. Inte minst utvecklingen på batterisidan är spännande. Solenergi kommer sannolikt stort i framtiden, säger Lenita Ericson.