Fyrtaktare en familjefråga
Mannens makt över snöskotern har tunnats ut. Det anges som en av förklaringarna till att fyrtaktsskotrar vinner terräng. USA ses som bakåtsträvare i miljöfrågor men vad gäller snöskotrar framhålls de av Vägverket som ledande.
framgång. Hos skoterfirman Granec säljer fyrtaktarna bra. Männens grepp över skoterköpet har lossnat, kvinnor och barn vill slippa sitta i rök och bensinlukt och väljer en fyrtaktare. Foto: Adam Bencker
Foto: Adam Bencker
"En tvåtaktsmotor med direktinsprutning kan nå fyrtaktarens utsläppsnivåer eller något lägre. Fyrtaktsmotorn anses dock ha en större miljöpotential då den har låga emissioner även utan komplexa bränsleinsprutningssystem och kan utrustas med liknande teknik om så erfordras. Förutsättningarna att tillämpa katalysatorrening är också bättre", heter det i rapporten.Där talas också om möjligheten att använda alternativa bränslen. Etanol blandat med vanligt bränsle är inget nytt vad gäller snöskotrar.Allmänt anses fyrtaktaren tystare än tvåtaktaren, även om det inte är en sanning rakt av.Dräjde länge
Under många år såldes bara tvåtaktare. Fyrtaktaren dröjde osedvanligt länge vilket ofta har förklarats av ointresse från kunden. Det är männen som över åren styrt snöskotern och de vill ha det som det är.Fast åtminstone hos Granec i Luleå rapporteras om framgångar för fyrtaktaren.-Kunderna frågar efter fyrtaktsskotrar. De som ska ha en sportmaskin köper tvåtaktare. Men ska du ha pulka, med barn och hustru i, då gäller fyrtaktare, för kvinnan säger nej till att sitta i lukten och röken, säger Per Erlandsson, Granec.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!