Gemensam satsning ska locka norrmän

Visit Luleå och Boden Turism går ihop om annonseringen i Nordnorge inför sommarturismen. Dessutom ska skolklasser i Sverige förmås ägna mer tid åt städerna.

LULEÅ2007-04-04 06:00
Med de gemensamma greppen från Boden Turism och Visit Luleå är frågan om två organisationer ska bli en.
- Kanske i framtiden. Men för att överhuvudtaget hitta samarbetena behöver vi de här organisationerna nu, säger Elisabeth Ennefors, VD i Visit Luleå.
Boden Turism bildades år 2000, Visit Luleå 2004. Elisabeth Ennefors har arbetat för båda. Syftet är att sammanföra företag, respektive kommun och andra delar av besöksnäringen för att få ut mervärden.

Samannonsering
Nu jobbar organisationerna dessutom ihop. Ett av sätten är alltså att samannonsera i Nordnorge inför sommarturismen.
- Jag tror vi blir mer konkurrenskraftiga, vi syns mer och det ger fler gäster, säger Elisabeth Ennefors.
Nu studeras också vad Boden kan få ut av de internationella kryssningarna på Luleå i sommar.
Till inte minst Luleå, och då platser som Teknikens hus, kommer skolklasser återkommande. De kommer med fördel i maj, innan sommarsemestern och naturligt nog innan skollov.
Det här går att utveckla tillsammans, menar Boden Turism och Visit Luleå. En besöksdag kanske blir två. Eller ett besöksmål kanske blir tre.
- Det ger inte så stora pengar men tanken är att göra skolklasser till en egen målgrupp, säger Elisabeth Ennefors.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om