Giftig gas i träpellet
Allt fler värmer husen med träpellet och en av landets största pelletfabriker finns i Luleå.Fast vid omfattande lagring av träpellet bildas livsfarlig gas och Yrkesmedicinska kliniken vid Sundsvalls sjukhus larmar om försiktighet.
I november förra året inträffade en dödsolycka i Helsingborg där en besättningsman på en båt med träpellet dog medan en stuveriarbetare skadades och räddningspersonal också påverkades. Det finns misstanke om att kolmonoxid orsakat olyckan.
Träet härsknar
Träpellet tillverkas av sågspån. Kemisten Urban Svedberg, Yrkesmedicinska kliniken vid Sundsvalls sjukhus, arbetar med träpellet. Han beskriver problemen med att torkningen av sågspån gör att vattnet drivs ut vilket ger tillträde till syre i trävaran. Då oxiderar (härsknar) fettet i träet och gaserna aldehyder samt kolmonoxid bildas.
Det är framför allt vid omfattande lagring det är farligt, enligt Urban Svedberg. Han berättar om mätningar för några år sedan i lager hos Bioenergi, pelletfabriken i Luleå. En av mätningarna, direkt i luften i lagret, gällde kolmonoxid och värdena var klart högre än de yrkeshygieniska gränsvärdena. Ett sådant utfall inskränker den tid du bör arbeta i lagret, enligt Urban Svedberg.
Lugnar husägare
Villaägare med pelleteldning har bränslelager hemma.
Har de skäl att vara rädda?
- Nej, det är aldehyder som är det påtagliga problemet för husägare, det luktar och är irriterande, säger Urban Svedberg.
Nivåerna av gaser i ett litet lager kan vara höga men mängden i sig är liten så när det läcker ut i ett hus blir slutkoncentrationen i huset låg, beskriver han. Lagras träpellet i hemmet bör utrymmet ha ventilation ut. Samtidigt ska det vara tätt mellan lagret och själva bostaden.
Kolmonoxiden påverkar i högre grad de som vistas i stora utrymmen i båtar och hanterar lager hos producenten. Rätt hantering och ventilering krävs. Ska du klara dig i ett utrymme med verkligt höga värden av kolmonoxid behöver du lufttuber, uppger Urban Svedberg.
- Många båtar är inte byggda för att frakta träpellet. Sedan den större mängden pellet lyfts ur blir det kvar en del och folk går ner. Det har visat sig att gas i lasten då flyttats över till trapphus i båten, säger Urban Svedberg.
Årstiden spelar in.
- På vintern producerar fabrikerna direkt för kund och avgasningen sker hos slutkunden. På sommaren har producenterna lager och då får du problemen hos fabrikerna, säger Urban Svedberg.
Läs också
<A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&ArticleID=1490473&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2">Branschen ger grönt ljus</A>
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!