Godishandlarna som går mot strömmen: "Kunder måste få choklad"

Efter att priset på kakao har rusat har choklad plockats bort från lösviktsgodiset på flera håll i Sverige.
I Luleå går butikerna mot strömmen.
– Vad hade livet varit utan choklad, säger Sanna Nilsson Lidin, butikschef på Hemmakväll.

Priset på kakao har under de senaste åren sett en rekordökning. I samband med detta väljer godisbutiker i Sverige att begränsa sitt sortiment av choklad bland lösviktsgodiset – men inte i Luleå.

Priset på kakao har under de senaste åren sett en rekordökning. I samband med detta väljer godisbutiker i Sverige att begränsa sitt sortiment av choklad bland lösviktsgodiset – men inte i Luleå.

Foto: Hampus Norén

Luleå2025-03-22 19:00

Dåliga skördar och således en brist på marknaden har gjort att kakao rusat i pris till att nu kosta mer än 125 000 kronor per ton. Detta motsvarar en prisökning på cirka 170 procent sedan årsskiftet 2023/24.

Trots att prisökning känns hos leverantörer och godisbutiker kommer sortimentet bland lösviktsgodiset förbli densamma för Luleås godisbutiker.

– Folk behöver choklad, så vilken godisbutik hade vi varit om vi inte kunde erbjuda det, säger Håkan Nedlund, ägare av Kioskpiraten.

– Den övriga försäljningen i min butik väger upp för den marginalen.

undefined
Håkan Nedlund, ägare av Kioskpiraten i Luleå berättar att chokladen inte kommer försvinna från lösgodiset. Däremot har de sett en effekt av prishöjningarna då färre köper individuella chokladkakor.

Även på Godishuset i Luleå väljer man att fortsätta med choklad i lösvikten.

– Det ingår i vårat grundutbud och så kommer det förbli, säger Jenny Nyberg, butikschef för Godishuset i Luleå.

På Hemmakväll är beskedet densamma där butikschefen Sanna Nilsson Lidin även visar att de smygstartat försäljningen inför påsk.

– Kan du tänka dig en påsk utan choklad? Nej, tänkte väl inte det, säger hon.

– Leverantören köper också in så pass stora leveranser att det går ihop.

undefined
Sanna Nilsson Lidin, butikschef på Hemmakväll i Luleå, kan inte tänka sig en påsk utan choklad. Hos dem har däremot försäljningen av individuella chokladkakor inte påverkats särskilt mycket då turismen väger upp mellanskillnaden.

Samtliga butiker har däremot sett en effekt av de höjda priserna på kakao genom sin försäljning av individuella chokladkakor.

– Det blir snarare ett "lyxigare köp" alltså att man kanske inte köper en kaka lika ofta, säger Håkan Nedlund.

– Vi hoppas att det ska stabilisera sig snart men vi har sett en effekt på just chokladkakor, säger Jenny Nyberg.

– Det kommer mycket turister till oss så de stora kakorna från Marabou säljer rätt bra. Sen påverkas de mindre varianterna lite mer, säger Sanna Nilsson Lidin.

undefined
För mamma Carina och Alexander Säfvenbergs del är choklad inte ett måste i lösviktspåsen men det skulle finnas en saknad om det försvann eller hamnade i en egen kategori.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!