Gokart voltade

I våras inträffade en döds-olycka med gokart i Västerbotten, och i dagarna hamnade Afshin Nori på sjukhus efter att ha voltat med en gokart i Luleå.
- Jag får gå sjukskriven två-tre månader, berättar han.

LULEÅ2006-07-18 06:00
Det var förra tisdagen som olyckan inträffade på gokartbanan i Kallax och Afshin Nori var fram till i går kvar på sjukhuset i Sunderbyn.
- Jag bröt handleden på tre ställen. De har satt dit skruvar och en platta, berättar han om sviterna.
Han fick dessutom stora köttsår på en armbåge och längs ryggen. Afshin Nori visar digitala bilder på hur armen och såren såg ut innan omplåstringen. Skinnet är borta, sedan han släpas på asfalten.

Ska läka ett år
Han jobbar som personlig assistent och räknar alltså med att gå sjukskriven en längre tid. Ännu längre, omkring ett år, får han vara försiktig med armen, förklarar han.
Afshin Nori och hans kompisar körde vid tillfället hyrkart. Det har han gjort tidigare tidigare. I slutet av här passet var det emellertid klippt, och Afshin Nori menar att olyckan berodde på att det var fel på maskinen.
- Jag körde i en kurva, den enklaste kurvan på banan och jag körde 45-50 km i timmen. Plötsligt välte gokarten, utan sladd. Jag hamnade under den med ryggen mot asfalten och gokarten drog med mig fem-tio meter. Jag tror olyckan berodde på att det fanns en lös plastgrej mellan däcken. Innan olyckan berättade vi om det här för de som jobbade där, men det skulle ändå gå bra att köra, sade de. Jag tror att olyckan inträffade på grund av att plasten fastnat i marken eller i ett däck.
- Jag har inte polisanmält det här men vi frågade polisen om de kan ta reda på varför det hände, berättar Afshin Nori från sjuksängen.
Vittne till olyckan var bland andra hans bror, Afshar. Han har också kört en hel del gokart.
- Det ska inte gå att volta med en gokart. Det var fel på den här maskinen och jag varnade en kompis för att ta den. Sedan använde tydligen min bror den, säger Afshar Nori.

Ingen har kontaktat honom
Bröderna är besvikna på de ansvariga vid kartinganläggningen. Ingen har ens hört av sig efter olyckan.
Luleå MS har ansvar vid gokartbanan och enligt ordför-ande Elin Rånby är det riktigt att maskinen ifrågasattes innan olyckan.
- Men det var inget fel på den. Det är tråkigt det som hänt, fast olyckan berodde på att han körde våldsamt och de som jobbade där hade tänkt ge de här killarna röd flagg på grund av det. Han har kört för fort och vält. Gör du för häftiga rörelser kan det gå illa, säger Elin Rånby.
Hon säger också att en person med driftansvar försökt nå den skadade efteråt, men inte lyckats.
I maj i år omkom en 32-årig västerbottning, aktiv i Skellefteå Motorssällskap, efter att under träning i Skellefteå ha kolliderat med en annan gokart, voltat och slungats iväg.

Inte farligt med gokart
Likväl anser inte Monica Möller, föredetta ordförande i kartingutskottet inom Bilsportförbundet, att det är farligt att åka gokart.
- Nej, det tycker jag inte och tittar vi på skadestatistik så finns inget som talar för det. Det finns frågor om varför du inte har säkerhetsbälte men inom karting är det farligare om du sitter kvar än om du kastas av, säger hon.
Monica Möller säger sig inte ha sett den officiella rapporten om Skellefteåolyckan och känner inte till fallet i Luleå.
Dödsolyckor är ytterst ovanliga inom karting, uppger hon. Utöver olyckan i Skellefteå påminner hon sig att det inträffade en dödsolycka i landet på 1970-talet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om