Då ska planerna på bioflygbränslefabrik vara klara

Till hösten ska ett koncept för fullskalig produktion av bioflygbränsle i Norrbotten vara framtaget. De klimatavgifter som regeringen planerar att införa kan vara en faktor som gynnar projektet Treepower.

Förgasningsanläggningen vid Kappa i Piteå. Projektet Treepower syftar till att reda ut förutsättningarna för en storskalig tillverkning av bioflygbränsle i Norrbotten.

Förgasningsanläggningen vid Kappa i Piteå. Projektet Treepower syftar till att reda ut förutsättningarna för en storskalig tillverkning av bioflygbränsle i Norrbotten.

Foto: Gunnar Westergren

Luleå2021-03-24 05:00
undefined
Carl Wangel, projektchef för Treepower.

– Vi har kontakt med investerare och andra aktörer som är mycket intresserade av att vara en del av det här. Problemet är bara att vi inte rår över alla förutsättningar, säger Carl Wangel, marknadschef vid Luleå Business Region och projektchef för Treepower.

Projektet startade 2019 som en förstudie i förgasanläggningen vid Kappa i Piteå. Efter stöd från bland andra Tillväxtverket har det förlängts till 2022.

undefined
Restprodukter från skogen är råvaran i bioflygbränslet.

Projektet utreder vilka förutsättningar det finns för ett regionalt bioraffinaderi i Norrbotten, där restprodukter från skogen används.

– Vi tittar på alla tänkbara kriterier; tillgång på kapital, tillgång på råvara, vilken teknologi som är lämplig och hur energibalansen ser ut. Vi granskar också lokaliseringsalternativ. Vad krävs för en etablering? Vad finns för ytor kring Luleå, Piteå och Boden?

Carl Wangel beskriver en kedja av faktorer som till stor del är beroende av varandra, men där förutsättningarna är oklara. Exempelvis är mängden biomassa från skogsbruket begränsad. Förhoppningen är att volymen av restprodukter kan öka.

undefined
I januari 2019 tankades det första planet på Luleå airport med bioflygbränsle.

Lägg till att tillgången på energi i det svenska kraftsystemet är utmanande, samt att frågetecken finns för hur flygbranschen ser ut efter coronakrisen.

– Det är klart att pandemin är en riskparameter. Men många ser det också som en möjlighet att investera sig grönt ur en kris. Alla bitar är inte på plats men till senhösten räknar vi med att ha ett "businesscase" att presentera.

Wangel vill inte säga vilka aktörer som finns i kulisserna, men precis som i planerna för grön ståltillverkning är det branschdrivet.

undefined
Biojet i tankarna. Flygbranschens mål är att inrikesflyget ska vara fossilfritt till 2030.

Branschen har satt ett fossilfritt inrikesflyg år 2030 som mål. I dagarna har regeringen gått fram med en proposition för att införa klimatavgifter på start och landning på Arlanda och Landvetter i första hand. Bolag och flygmodeller som gör mindre klimatavtryck premieras.

Något som sannolikt kan gynna konkurrenskraften för biobränsle.

– När det gäller flygets omställning är givetvis batterier och vätgas långsiktigt intressant. Men man kan inte sätta flyget på paus för att tekniken ska hinna ikapp. Där har biobränslet en stor funktion att fylla. Och eftersom dagens motorer tål bränslet blir det också en hållbar satsning. Vi behöver inte skrota motorer och bygga nya, säger Carl Wangel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!