Luleås gymnasieskola har riktlinjer: "Vet att det fuskas ibland"

Lärare ställs inför nya utmaningar när det gäller betygssättning eftersom eleverna i dag har tillgång till AI. 
Ett verktyg som kan användas för att fuska, bland annat.
I Luleå har den kommunala gymnasieskolan tagit fram egna riktlinjer.
– Vi kan inte bromsa utvecklingen, säger Eva Lindbäck, skolchef för den kommunala gymnasieskolan i Luleå.

Gymnasiechefen Eva Lindbäck, säger att skolan har egna riktlinjer för hur de hanterar AI.

Gymnasiechefen Eva Lindbäck, säger att skolan har egna riktlinjer för hur de hanterar AI.

Foto: Ellen Eriksson

Luleå2025-06-02 11:00

I riktlinjerna, som beslutades 2024, framgår att gymnasieskolan i Luleå som grundprincip inte använder inlämningsuppgifter som betygsgrundande material om uppgiften görs utanför skolan. 

Lärarna måste kunna säkerställa att svaren bygger på elevernas kunskaper och inget annat. 

Eva Lindbäck, skolchef för gymnasieskolan, säger att de känner till att det förekommer fusk. 

Hon berättar att både lärare och rektorer dokumenterar och har en plan för hur fuskrisken hanteras.

– Det är verkligheten vi lever i. Vi kan inte bromsa utvecklingen. AI kan vara ett bra verktyg, om det används rätt. Vi behöver mer kunskaper i det här, säger hon.

Luleå kommun har granskat och godkänt gratisversionen Microsoft Copilot, som kan användas av elever i undervisningen – så länge de följer riktlinjerna.

Det handlar bland annat om att eleverna uppmanas vara kritiska till informationen som de hämtar via AI-verktyg. Det ska också framgå tydligt när det är tillåtet att ta hjälp av AI, och inte. 

I kommunens riktlinjer framgår också att det i dagsläget inte finns några tillförlitliga tjänster som kan avgöra om en text är skriven av AI, eller inte. 

– Vi behöver lära oss mer om fördelarna och utmaningarna, säger Eva Lindbäck.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!