Förra året införde två av Luleås största hälsocentraler drop in-tider. Stadsviken var först ut i februari, och Björkskatan införde det i oktober.
Hälsocentralerna har alltid öppet för akuta besök, medan drop in handlar om sådant som inte är akut men som ändå kan behöva en bedömning.
I stället för att ringa kan patienten ta sig till hälsocentralen.
LÄS MER: Hälsocentralen testade ett nytt grepp – då vällde patienterna in
En utvärdering har gjorts och som det ser ut nu blir det en fortsättning med drop in.
– Under februari lämnade vi ut en enkät till alla medborgare som besökte vår öppna mottagning. Den innehöll frågor om hur länge de fått vänta, om de fick hjälp med det de sökt för och om de tycker vi ska fortsätta med öppen mottagning, säger Erika Norberg.
Svaren innehöll både ris och ros, menar hon.
– Men majoriteten tyckte att en öppen mottagning var bra och något de tycker vi ska behålla.
Därefter gjordes en omröstning bland personalen – som tyckte att det skulle vara kvar.
– Vi tror på arbetssättet, men vi behöver också skruva i det för att det ska fungera så bra som möjligt.
Sker det några justeringar?
– Vi justerar hela tiden. Det kommer en förändring i närtid i öppettiderna, där vi ändrar dagarna, säger Erika Norberg.
I början av mars införde även Gammelstads hälsocentral drop in, efter att ha tagit inspiration av föregångarna.
De tar emot fler patienter, har ökat tillgängligheten i telefonen och arbetsmiljön för personalen har blivit bättre som ett resultat av det, enligt enhetschefen Linda Johansson Bäckström.
– Det är verkligen en "win win", säger hon.
– Vi tog beslutet för att vi såg att vi inte hade bra tillgänglighet i telefonen. Vi började kolla hur andra jobbade. Själva grejen är att öka tillgängligheten för medborgarna, säger Linda Johansson Bäckström.
Gammelstad har genomfört en patientenkät där majoriteten av svaren varit positiva till öppen mottagning.