Hamburger- kampen hårdnar
Marknaden för snabbmat har expanderat väldigt under bara de senaste tio åren. Inom hamburgerbranschen talar man om ett "hamburgerkrig" som är särskilt varmt i Luleå.I dag öppnar McDonalds ännu en restaurang i staden.
I början på 1990-talet fick storföretaget från staterna stänga igen sina restauranger i Luleå och Umeå, men kom tillbaka och har nu lyckats etablera sig. I dag sker invigningen av ännu en restaurang vid Mjölkuddsrondellen i Luleå och samtidigt bygger Max ut sin restaurang vid Midgårdsvägen, bara ett stenkast därifrån.
Inte oroliga
Men båda företagen ser ljust på tillvaron och framtiden.
- Vi är väl rustade inför detta och är inte oroliga för konkurrensen, säger Richard Bergfors, VD för Max hamburgerrestauranger.
-Det blir bara kul att få duellera lite här på vår hemmamarknad. Erbjuder man det bästa så går det bra och många är less på att äta varmhållen mat som inte smakar särskilt bra.
McDonalds genomför just nu en Norrlandssatsning och bakom den står Ulf Andersson som nyligen köpt alla McDonalds restauranger norr om Sundsvall. Satsningen innebär särskild marknadsföring samt en serie Norrlandsprodukter som till exempel hjortronspaj.
- Jag är helt övertygad om att det här kommer att gå vägen, säger Ulf Andersson. Vi har en härlig försäljningstrend och jag kan inte säga att jag är särskilt förvånad.
Svaghet eller satsning?
Men Bergfors vill tona ner konkurrentens satsning och menar att McDonalds beslut att lämna över hela Norrland till en franchisetagare snarare handlar om en tillbakadragning från McDonalds, även om det är en satsning från Ulf Andersson sida.
Just Norrlandsmarknaden har varit svår för McDonalds.
- När de stängde igen restaurangen på 1990-talet och sålde lokalen till oss fick de väldigt mycket dålig PR, berättar Richard Bergfors. Det som hände var tydligen världsunikt och uppmärksammades till och med på CNN. Än i dag talas det mycket om den historien och bara för att de då förlorade mycket anseende så tror jag inte att de kommer att göra om det och lägga ner här igen, även om de inte skulle gå runt.
Vanligare än man tror
När detta kommer på tal med Ulf Andersson säger han att det är dags att döda lite myter.
- Det här är betydligt vanligare än vad folk tror, bara under fjolåret stängde vi igen åtta restauranger i Sverige. Richard Bergfors klamrar sig ivrigt fast vid det här som hände för 16-17 år sedan. Jag minns knappt vad jag gjorde då utan kollar i stället närmare bakåt i tiden. För oss är det där ingen större konstighet.
Snabbmat mot snabbmat
Ulf tillbakavisar också att det skulle finnas något "hamburgerkrig". I dag handlar det mer om snabbmat i stort, menar han.
- Det är många som hakar sig fast vid en konkurrenssituation mellan oss och andra enskilda aktörer, säger Ulf Andersson. I dag kan du knappt köpa en skruvmejsel utan att bli erbjuden någonting att äta, bensinmackar är i dag som livsmedelsbutikar med bensinpumpar. Jag ser i dag inte Max som en av våra huvudkonkurrenter.
Upp till kunderna
Men för Max och Richard Bergfors är det annorlunda, McDonalds är deras överlägset största konkurrent.
- De finns på i princip alla orter där vi finns och dessutom är ju McDonalds marknadsledande, säger Richard. Burger King och andra mindre kedjor som Frasses finns inte på lika många orter. Ett McDonalds mer eller mindre gör nog ingen skillnad på det stora hela. Självfallet tror jag att alla sporrar sig lite extra när de öppnar ett till ställe, men krig och krig, det vet jag inte. Det är upp till kunderna att välja.
Fakta McDonalds
1940 öppnade bröderna Dick och Mac McDonald en drivein-restaurang i USA. 1948 tog entreprenören Ray Kroc över konceptet, köpte ut bröderna och bildade företaget McDonalds som så sedan konkurrerade ut bröderna McDonald.
1973 öppnade den första restaurangen i Sverige av franchisetagaren Paul Lederhausen.
Företaget har idag 30.000 restauranger i 119, länder varav 230 stycken i Sverige och 19 stycken i Norrland.
Hela koncernen omsatte år 2004 cirka 148 miljarder kronor.
McDonalds är idag ett av världens starkaste och mest kända varumärken.
1973 öppnade den första restaurangen i Sverige av franchisetagaren Paul Lederhausen.
Företaget har idag 30.000 restauranger i 119, länder varav 230 stycken i Sverige och 19 stycken i Norrland.
Hela koncernen omsatte år 2004 cirka 148 miljarder kronor.
McDonalds är idag ett av världens starkaste och mest kända varumärken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!