Hamnholmen tåglösningenligt kommunalrådet
Norrbotniabanan kommer inte att gå över Sandön in i Luleå. Banverket har därmed kvar tre tänkbara järnvägssträckningar genom staden, och enbart en går till flygplatsen. - Det är en fördel om man når Kallax, säger kommunalrådet Karl Petersen.
Foto: Fotograf saknas!
Att ha en modern järnväg knuten till den stora flygplatsen i Norrbotten är ett ofta framlagt krav från länet och Luleå.Ska det bli så bör Banverket välja järnvägssträckningen över Hamnholmen. Då sveper tågen in mot Luleå kring Gäddvik och går mellan Kvarnträsket och Bergnäset till flygplatsen. Därefter går tågen över Hamnholmen och på en bro över till Svartöstaden, för vidare färd in mot järnvägsstationen och sedan på befintliga spåret ut ur stan. Bron, som kan få 22 meter ner till vattnet, ska vara öppningsbar så att kryssningsfartyg och isbrytare tar sig in. Fritidsbåtar kan färdas utan broöppning.- Det här alternativet är det dyraste av de som är kvar, säger Malin Fahller, utredningsledare vid Banverket för Luleådelen.Kaj Hedstig tycker det är bästa lösningen.- Då får vi in flyget, vi ska ju knyta ihop kommunikationerna. Dessutom går godset öster om Luleå så vi slipper få in det så nära själva stan, säger han."Orimlig lösning"
Alternativ två innebär att tågen går in i stan via Gråsjälören. Det kan innebära en ej öppningsbar bro på 22 meters höjd. Då kan inte kryssningsfartyg eller andra stora båtar gå in i staden. Någon färd till flyget blir det inte. Alternativet förkastas av Luleå kommun.- En orimlig lösning. Vi förstör fjärden helt, säger Karl Petersen.Det tredje kvarvarande alternativet är Notviken. Då hamnar järnvägsbron nära E 4-bron i Gäddvik och tågen körs mot Notviken. Tåg som ska in i Luleå stad kör dit, övriga fortsätter norrut. Tågen går inte förbi Kallax.- Man kommer inte riktigt nära flygplatsen, men här har vi en dialog med Luleå kommun och Luftfartsverket om hur vi löser det, säger Malin Fahller.Alternativet att låta järnvägen, via brobygge, gå över Sandön in i Luleå är alltså borta.- Det är det längsta och dyraste alternativet. Dessutom finns säkerhetsaspekter, vi korsar industriområde och oljehamnen, säger Malin Fahller.Sandölösningen tilltalade Karl Petersen. Han har nu bara två alternativ kvar; Hamnholmen eller Notviken.- Det är en fördel att ha både ett västligt och ett östligt alternativ kvar. Fast visst är det en extra fördel med att ha anknytning till flyget, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!