Han söker positiva idéer att utveckla
Hellre våga än såga. Det är modellen för att få människor att ta fram nya produkter.- Med hjälp av olika experter hjälper vi människor att utveckla idéer till färdiga produkter. Kanske ändrar det den ursprungliga tanken men huvudsaken är att vi får fram en produkt, säger professor Kaj Mickos.
- Samhället har aldrig haft så stort behov av nya produkter som nu, marknaden är omättlig. Och det beror på utvecklingen i världen, bland annat med nya stora konsumentgrupper i Indien och Kina.
Mickos talar om det traditionella sättet att bedöma idéer: han säger att det handlar om att hitta fel i stället för det som är positivt. Han har tagit fram en arbetsmodell som ändrar på det.
Där ingår att innovatören får träffa olika experter som hjälper till att lotsa idén fram till att det blir en färdig produkt. Det handlar bland annat om formgivare, tekniska experter men också rådgivning i juridik och marknadsföring.
Som exempel på en lyckad satsning tar han den 82-åriga dam som han träffade vid ett tillfälle. Kvinnan, som bor ömsom i Paris och ömsom i Stockholm ville ha någon form av hjälpmedel för att lättare få med sig bärkassar när hon handlade mat.
- När jag tipsade om rullator blev hon arg. Hon hade inga problem att röra sig men ville ändå ha någon form av hjälpmedel. Helst skulle den gå att fälla ihop.
Kaj Mickos bad kvinnan ta kontakt med en designer, en formgivare. Sedan fick hon träffa en tekniker och därefter andra experter. Resultatet blev en hopfällbar sparkcykel i aluminium.
- Den här innovationen fick Paris stads stora pris för uppfinningar när det gäller nya transportmedel. Och kvinnan fick också Stockholms stads uppfinnarpris.
Mickos säger att historien om Elisabeth är ett bra exempel på hur man kan få fram nya produkter: det handlar om att hitta det positiva i en idé och försöka utveckla den.
- De flesta människor går och bär på idéer som kan utvecklas till färdiga produkter. Man ska inte tveka utan försöka förverkliga dem. Det är bra både för den som kommer på idén och för samhället. För med nya produkter skapas företag som i sin tur skapar nya arbetstillfällen, säger professor Kaj Mickos.
Samtidigt vill han slå hål på bilden av uppfinnaren som sitter på sin kammare och kläcker geniala idéer. Han anser att det är en förlegad bild.
- Det går att ta tillvara de tekniker som finns i dag och utveckla dem. Se bara vad Ikea har gjort för möbelindustrin, vad Ryan air gjort för flyget, Metro för tidningsvärlden och Skype för telefonin, säger Kaj Mickos.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!