Handeln större än Luleå

Utbudet i Luleå av butiker med sortimentet hemmet och presentartiklar är stort. Duka har klappat igen en butik, Verner & Verner säljer ut.
- Det är för många butiker, konstaterar Niklas Gåhlin, Duka i Luleå.

LULEÅ2007-02-13 06:00
Att utbudet är större än stan har sagts tidigare. Då har det gällt dagligvaror, främst mat.
I innerstan liksom på Storheden finns butiker med detaljvaror, som glas, keramik, porslin och utpräglade presentartiklar. Cervera har två butiker i Luleå. Under en period hade Duka tre butiker men butiken i Strand står tom. Det är en följd av affärsskeenden kring Duka.
Konkursdrabbade driften för Verner & Verner i Smedjan har utförsäljning i dagarna. Utöver det finns en rad butiker med varor inom ungefär samma fält.
- Ja, vi är många aktörer, kanske för många. Cervera och Duka har koncept och det finns de som försöker komma in, beskriver Krister Boman, Cervera i Luleå.
Konkurrenten Dukas Luleåchef Niklas Gåhlin talar om en utslagning där de starkaste koncepten överlever.
- Nog är det ett överutbud. Det är tufft för alla, och du får hålla i kostnaderna, säger han.
Intill Verner & Verner driver Annika Olsson butiken Pentik.
- Jag tror det är svårast för de som säljer samma varor. Då går kunden dit där det är billigast. Jag tror att du ska ha ett sortiment som det inte är så stor konkurrens på, säger hon.
Carola Eriksson, som driver hembutiken Village, räknar upp ett antal butiker inom andra varuområden som nyligen klappat igen och hon anser att det finns får många butiker i Luleå sett till stans storlek.
Jan Wennskog, Svensk Handel, brukar tala om en uppbyggd handel för 150.000 invånare.
- Nu är det mycket fokus på hemmet. Då växer det upp butiker och så småningom reduceras det och så är det något annat som är inne. Det är självsanerande, resonerar han.
Påverkan i Luleå från Ikea i Haparanda är svår att tolka, anser Carola Eriksson.
- Det behöver nog gå ett år innan vi vet.
Flera köpmän vittnar om kontakter med Luleåbor där det framgår att de åker till Haparanda för att handla på Ikea, och sedan hem. Det övriga utbudet i Haparanda har Luleåborna hemma.
Något avsvalnande intresse för att komma in i de köpcentrum Norrporten driver har inte Norrportens Luleåchef Leif Löfgren att rapportera om.
- Vi ser ingen avmattning, snarare tvärtom.
Nya köpcentrumet vid Fritz Olsson beräknas innehålla en rad, för Luleå, nya butiksmärken.
- Det blir inga problem fylla ut det. Det blir hetaste läget i stan, men det kommer att slå mot de i utkanten, förutspår Jan Wennskog.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om