Handeln turismens dyrgrip
Inte bara camping. I Sveriges turistnäring är varuhandeln ytterst viktig och står för 33.000 helårsjobb. Nu inleds högsäsongen i Norrbotten och övriga landet.
Rapporten ger en vägvisning inför var utmaningarna ligger. Nutek ser till exempel goda möjligheter för turismen som exportbransch, alltså av vad som kommer ut av utlandsbesökares konsumtion i Sverige. Den exporten har ökat snabbare sedan mitten av 1990-talet än vad Sveriges totala export gjort.Turistnäringen i landet har ökat år från år. Under 2006 var ökningen kraftig och näringen omsatte 215,5 miljarder kronor, rapporterar Nutek. Det bidrog till 151.000 helårsjobb, mer än inom jordbruk, skogsbruk och yrkesfiske. För sysselsättningen inom svensk turism betyder hotell och restauranger mest och varuhandeln kommer tvåa.Svenskar på resa stod för den mesta av konsumtionen i landet detta år medan utländska besökares konsumtion i Sverige hamnade på betydligt över 75 miljarder kronor.Handlar mycket
På vad förbrukade inhemska och utländska turister sina pengar?Jo, den bransch som sög åt sig mest pengar var varuhandeln. Hela 84 miljarder kronor lades ut på detta, mer än till boende och restaurang, och klart mer än vad som lades på transporter.Delar man upp varuhandeln inköptes följande:nn Turisterna köpte livsmedel för 21,6 miljarder kronor.nn De köpte drivmedel för 24,2 miljarder.nn Fast mesta pengarna, 38,3 miljarder, lades på övrig handel. Besökarna belägrade butiker där man kunde köpa grejer.En utländsk turist handlar mer än en svensk som turistar i egna landet. Nästan hälften av utländska besökares förbrukade pengar i Sverige gällde varuhandel. Gränshandeln är betydande.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!