Handläggare slutar svara i telefon

Försäkringskassan stänger telefonerna för att hinna ifatt. För att klara utbetalningarna av ersättning för vård av barn, isoleras handläggarna.

LULEÅ2005-12-02 06:30
? Det är bättre att handläggarna jobbar än att de argumenterar med föräldrar, säger Karin Lövgren, Försäkringskassan. <BR>Den personal på Försäkringskassan som handlägger ersättningen för vård av barn (tillfällig föräldrapenning) i Norrbotten finns samlad till Piteå. Det finns 13 handläggare och nio av dem nyanställdes i våras.<BR>Men arbetet har sackat efter och i dag väntar drygt 6.000 familjer i Norrbotten på ersättningen för vård av barn.<BR>En del av dem har väntat på sin föräldrapenning sedan i september!<BR>Sedan två veckor sitter därför handläggarna med stängda telefoner för att försöka hinna ikapp.<BR> ? Det är bättre att de jobbar än att de argumenterar med föräldrar som ringer. Då hinner de med många fler ärenden, säger Karin Lövgren, chef för enheten i Piteå, och tillägger:<BR> ? Vi övriga här tar ju en del samtal, det är inte helt stängt.<BR>Från i går torsdag till onsdag nästa vecka öppnas telefonerna tillfälligt igen, på förmiddagarna.<BR><BR><STRONG>Övertid</STRONG><BR> ? Men sedan stängs de igen och vi jobbar koncentrerat fram till jul, och längre om det behövs. Dessutom tar vi till övertid, säger Lövgren.<BR>Enligt Lövgren arbetar man nu enligt principen att de som har mest pengar att få ut betjänas först.<BR> ? Vi försöker prioritera dem som haft fler än sju dagar med tillfällig föräldrapenning. Då handlar det ju om pengar, säger hon.<BR>Under hösten har Försäkringskassan fått en ?puckel? av icke expedierade utbetalningar.<BR><BR><STRONG>Växande puckel</STRONG><BR> ? Vi fick ett nytt ärendesystem den 1 oktober. Sedan är det många fall denna tid på året, många barn är sjuka nu. Vi hade 1.302 nya ärenden förra veckan och vi hanterade 1.208, säger Karin Lövgren.<BR>Under årets tio första månader fick Försäkringskassan in 40.583 anmälningar om vård av sjukt barn. Enligt statistiken har 77 procent av dem fått sina pengar inom 30 dagar men trots det växte ?puckeln?.<BR>Försäkringskassans länschef Pekka Kairento förklarar varför:<BR> ? I samband med nyrekryteringarna i våras skulle vi få det nya systemet. Men det dröjde så vi fick utbilda den nya personalen på det gamla systemet. När vi sedan fick det nya systemet i höstas fick vi utbilda alla igen. Dessutom har systemet inte fungerat så bra, det har hackat en hel del och det hackar fortfarande, säger han.<BR>I det nya systemet hanteras anmälningarna elektroniskt, antingen scannas de in eller så kan man fylla i blanketterna på nätet. Detta kräver dock att föräldrarna gör allt rätt och fyller i korrekt, annars kommer anmälan i retur och kräver en komp-letterande utredning.<BR><BR><STRONG>Bra när det fungerar</STRONG><BR> ? Och sånt tar tid, sådana ärenden får vänta lite längre. Men om allt fungerar är det nya systemet bra; jag talade med en förälder som var hemma med sitt barn 2?3 november och fick ersättningen den 17 samma månad. Så ska det vara, säger Karin Lövgren.<BR>När det gäller vanlig sjukersättning är väntetiderna också långa, var fjärde (27 procent) sjukskriven norrbottning får vänta mer än en månad på sin sjukpenning.<BR>Målet är dock att nio av tio ärenden ska klaras inom 30 dagar och vad som krävs för att nå detta mål diskuterar Försäkringskassans ledning och platschefer vid ett möte i Kalix denna vecka.<BR>Kan det även här bli så att handläggarna isoleras med stängda telefoner?<BR> ? Nej, det fungerar inte när det gäller sjukskrivningar. De fallen är betydligt mer komplexa, säger Pekka Kairento.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om