Riksväg 97 och Haparandavägen mellan Rutvik och Porsön är de allra främsta projekten som Trafikverket kommer ägna sig till under sommaren i Luleå.
Till största del handlar det om att ersätta slitlagret, vilket är det översta lagret med asfalt på riksväg 97.
Redan under måndagen påbörjades arbetet där Trafikverket arbetar från rostbollen mot Södra Sunderbyn och till slut Boden. Den första sträckan som ska asfalteras om är 11 kilometer lång.
– Det har varit en kanonstart på den här sträckan, säger Mats Lawesson och fortsätter:
– Det blir ett prestigeprojekt eftersom det är en sådan viktig vägsträcka där så många fordon färdas varje dag.
Projektet som kommer göras i etapper kommer till slut nå Boden. Men det finns några undantag.
– Vi räknar med att nå Boden om ungefär två veckor. Först är det fram till Sunderby sjukhus, sen hoppar vi över den redan ombyggda delen fram mot Sävast, säger han.
För de trafikanter som färdas regelbundet på vägen menar projektledaren att arbetet inte kommer orsaka några störningar.
– Vi arbetar under nätterna.
Under pågående arbete blir det trafikledning förbi arbetsplatsen mellan 20:00 och 06:00.
En metod som kommer nyttjas på sträckan längre fram under sommaren är så kallad remixing, meddelar Mats Lawesson.
– Det är en stor maskin med gasolaggregat fram till som värmer upp befintlig asfalt. Sedan rivs den upp och blandas med färsk asfalt. Man återvinner asfalten helt enkelt, säger han.
Det är inte heller en helt vanlig maskin för Norrbotten.
– Det är som ett stort cirkuståg som färdas i Sverige med sitt eget gäng.
Priset för projektet längs med riksväg 97 kommer ligga på ungefär 40 miljoner kronor, enligt Mats Lawesson.
Utöver riksväg 97 kommer Haparandavägen få lite kärlek. Men några större ändringar kommer inte ske förrän nästa år.
– De mest akuta vägskadorna kommer vi åtgärda. Men planen för i år är främst att byta vägtrummor längs sträckan, säger projektledaren Kjell Johansson.
Under sommaren kommer även E4 få sig lite kärlek. Mycket är ännu oklart gällande vart eller när arbete kommer utföras där.
– Det är sträckan mellan Piteå och Töre det handlar om men det är en så kallad totalentreprenad. Det innebär att en entreprenör ansvar för projektering och utförande så vi får se vad det blir av E4, säger Kjell Johansson.