I fredags kom åtalet efter den våldsamma mc-olyckan på Bergnäsbron en fredagskväll i slutet av augusti i fjol när en motorcyklist i 20-årsåldern frontalkrockade med en personbil, där två män färdades.
Mc-föraren fick livshotande skador och bilföraren, även han i 20-årsåldern, skadades illa.
Nu riskerar den åtalade mannen från Boden att fällas för såväl grov vårdslöshet i trafik som vållande till kroppsskada i rättegången som hålls den 12 mars.
Till åklagarens viktigaste bevisning hör övervakningsfilmen från Trafikverkets kamera som är uppsatt vid brofästet och fångade hela olycksförloppet.
Kuriren har tagit del av filmen som först visar hur mc-förarens två vänner kommer körandes över bron på sina motorcyklar och efter dem kommer en personbil. Samtliga kör i höger körfält in mot Luleå stadskärna.
Därefter ses 20-åringen i hög fart i vänster körfält – mot körriktningen.
Han försöker köra om personbilen och filmen visar hur det tycks slå gnistor om motorcykelns främre parti ögonblicken innan olyckan är ett faktum. Gnistorna indikerar att det är då som han hastigt bromsar in eller slår ned med framhjulet i asfalten.
– Precis när jag såg att han skulle landa från stegringen såg jag honom, säger passageraren i den mötande bilen i polisförhör.
Därefter sker den våldsamma kollisionen när motorcykeln slungas tillbaka ett 30-tal meter.
Det är svårt att utläsa av filmen huruvida mc-föraren kör på bakhjulet i samband med den ödesdigra omkörningen men flera vittnen har intygat att detta var fallet.
Extraåklagare Ulla-Karin Lindström som väckte åtalet mot 20-åringen kan inte heller slå fast hur länge han stegrar med motorcykeln men anser det i alla fall tillräckligt för att bedöma det som grov vårdslöshet i trafik.
– Om han stegrar precis hela tiden kan jag inte svara på, det var därför jag skrev ”i vart fall delvis” i stämningsansökan. Sen råder omkörningsförbud med dubbla spärrlinjer på bron också, säger åklagaren.
Likaså avfärdar hon den åtalades beskrivning av att den mötande bilens belysning inte var tillräcklig.
– Man ser bilens lyktor tydligt på filmen, säger Lindström som inte heller fäster någon vikt vid rådande vind- och väderförhållanden den aktuella kvällen.
– Kör du på bakhjulet har du inte full kontroll. Han kommer dessutom med egna uppgifter om hjälmen med mörkt visir som innebar försämrad sikt, säger Ulla-Karin Lindström.
Mc-förarens egna gopro-filmer, som hittades i bilen han kolliderade med, har dock inte åklagaren tagit närmare del av, trots att den enligt NSD visar prov på mycket vådlig buskörning på bakhjulet tiden innan olyckan – i upp till 200 kilometer i timmen.
– Det är oväsentligt vad han gjorde innan olyckan men jag utgår ifrån att det inte var första gången han körde på bakhjulet.
Ulla-Karin Lindström har ännu inte bestämt vad hon och åklagarkollegan Fredrik Jonsson kommer yrka på för påföljd för den tidigare ostraffade mannen men minimistraffet för såväl grov vårdslöshet i trafik som vållande till kroppsskada, grovt brott, är sex månaders fängelse.
Samtidigt konstaterar åklagaren att 20-åringen delvis redan har fått sitt straff utifrån de permanenta men han ådrog sig, med nervskador i ena armen och handen, frakturer i bäcken och bröstkotor samt en bortopererad mjälte.
– Man får ta hänsyn till det i påföljdsfrågan. Om han inte hade drabbats av så livshotade skador, hade vi förmodligen yrkat på fängelse, säger Ulla-Karin Lindström.