Här löper du störst risk för fortkörningsböter

Här finns Norrbottens mest effektiva trafikkamera. Statistiken för 2020 toppas av kameror i Gäddvik vid den södra infarten till Luleå.

Trafikkameran i Gäddvik har fotograferat flest trafikanter i Norrbotten under 2020. Det visar en sammanställning av polisens statistik för sammanlagt 29 sträckor.

Trafikkameran i Gäddvik har fotograferat flest trafikanter i Norrbotten under 2020. Det visar en sammanställning av polisens statistik för sammanlagt 29 sträckor.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2021-03-27 06:00

Vi har sammanställt resultatet från de 80 trafikkameror som finns placerade på sammanlagt 29 sträckor i Norrbotten.

Siffrorna visar att de flesta bilderna på fortkörande bilförare togs på sträckan mellan Gäddvik-Bergnäset (länsväg 616), där kameran aktiverades 729 gånger.

På två mätplatser i länet översteg antalet bilder 700-strecket. Den näst högsta noteringen uppmättes på sträckan Morjärv-Svartbyn E10 med 706 bilder. Därefter följer på listan; Rosvik-Kopparnäs E4, Sangis-Nikkala E4, Salmis-Haparanda E4 samt Svartbyn-Gyljen E10.

Av trafiköverträdelserna var det bara 40 procent som ledde till böter, uppger Anders Drugge som är sektionschef på polisens ATK-sektion. Förkortningen står för automatisk trafiksäkerhetskontroll.

– Den avgörande faktorn är att bilföraren ska gå att identifiera. I mer än hälften av bilderna gör solblänk, smuts på bilrutan eller till exempel ett nedfällt solskydd att identifieringen misslyckas, men för oss är det viktiga inte att så många som möjligt får fortkörningsböter utan det handlar mer om att få ned hastigheten på vägarna, betonar Anders Drugge.

Fartkamerorna är inte aktiverade under hela dygnet utan enbart på förutbestämda tider.

Trafikverkets kameror är utrustade med en radar som sammanställer statistik för samtliga timmar under dygnet.

– Mätsystemet gör att vi vet exakt hur många fordon som passerar på varje sträcka. Vi får också siffror för hastigheten och tidpunkten för varje passerande bilist. Med det underlaget kan vi kontrollera hastighetsefterlevnaden. Om vi noterar att medelhastigheten ökar på en sträcka kan vi utöka tiden som trafikkameran är aktiv. Vårt primära mål är att få ned farten på vägarna, säger Eva Lundberg, nationell samordnare på Trafikverket.

Det har gått 23 år sedan Sveriges riksdag antog sin nollvision. Anders Drugge ser ett samband mellan antalet fartkameror och det minskande antalet dödsolyckor. Under 2020 noterades i Sverige ett rekordlågt dödstal med 190 omkomna i trafiken.

– Min känsla är att pandemin har påverkat trafikflödet. Att olycksstatistiken har gått ner kan bero på att färre är ute på vägarna, säger Anders Drugge.

Trafikverket planerar för att i år utöka antalet trafikkameror med över 200 stycken. Exakt hur många som hamnar i Norrbotten är ännu oklart.

– Vi är framför allt intresserade av att placera ut kameror på olycksdrabbade vägar, säger Eva Lundberg.

Karta: Gäddvik
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!