Hardtech tappar miljoner i stöd

De spanska ägarna av Hardtech i Luleå får snart en tråkig överraskning.
Det har blivit dyrare att leverera bildelar från Luleå.
? Det här är naturligtvis negativt för oss, säger Hardtechs VD Jens Bengtsson.

LULEÅ2005-08-11 06:30
Hardtech står inför investeringar och planer finns på att bygga ut. I vad mån de planerna hindras av att transportstödet sänkts vill inte Jens Bengtsson, tillförordnad VD i Luleå, kommentera.<br>&nbsp;? Men allt har samband, förändras villkoren för transporterna så är det inte bra.<br>Spanska Gestamp, som köpte Hardtech och därmed kom åt kunskap om och tillverkning av bildelar, var ännu i går ovetande om det beslut den svenska regeringen fattat. Regeländringarna för transportstödet gör att frakter av säkerhetskomponenter från Luleå fördyras.<br>&nbsp;? Jag har inga siffror nu på hur det slår, jag är på semester, säger Jens Bengtsson.<br>Han säger att strävan efter att återkommande minska kostnaderna tillhör naturlagarna för en industri. Det som nu sker nödvändiggör en ny översyn.<br>Satta under lupp<br>Ett företag som Volvo i Umeå påverkas kraftigt att sänkt transportstöd. Den fabriken har återkommande satts under lupp och Volvo har funderat på poängen med att ha en fabrik så långt bort, som man ser det.<br>Plannja i Luleå påverkas också av att transportstödet sänkts. Produkterna Plannja hanterar har en lång frakthistoria bakom sig.<br>Först grävs järnmalm upp i Malmfälten, fraktas på tåg till SSAB i Luleå för att bli stålämnen. Därifrån går stålet med tåg till Borlänge, där det blir tunnplåt. En del av plåten skickas tillbaka till Luleå och då är det Plannja som är mottagare och vidareförädlare.<br>Tittar på totalkostnaden<br>Det Plannja får transportstöd för är transporter av vidare-förädlade produkter, exempelvis takplåt, som fraktas en bra bit bort. Förändringen i stödet innebär att det på avstånd över 40 mil utgår stöd med tio procent av kostnaden. Fram till nyligen var stödet 30 procent.<br>&nbsp;? För oss innebär skillnaden någonstans mellan fem och tio miljoner kronor. Det här kom hastigt och oförberett för företagen. Vi tycker att stödet är konkurrensneutralt och det kom ju till för att göra Sverige rundare. I alla diskussioner kring investeringar tittar man på totalkostnaderna. Ofta står det inte och faller med transportstödet. Men det har betydelse, säger Plannjas VD Thomas Björk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om