– Vi kommer att klara oss. Klarade vi pandemin med sömnlösa nätter och allt vad det innebar så klarar vi det här också, säger Mari Lundmark, ägare av By Deco-salongerna i Luleå och Kiruna.
Men visst påverkas kundernas beteende av inflationssmockan och sämre tider.
– Beläggningen har gått ner. Man kommer mer sällan. I stället för att klippa sig var 6-8:e vecka kommer man var 10-12:e. Det är även efterdyningar av pandemin, då många valde att spara ut sitt hår. Andra kanske inte färgar det lika ofta, eller inte alls. Allt det här påverkar också frisörernas ersättning eftersom den är provisionsbaserad, säger Mari Lundmark.
Norrlandsfondens senaste konjunkturbarometer visar dock att näringslivet i norra Sverige i de flesta branscher klarar sig bättre än genomsnittet i riket.
Tjänstenäringarna är ett gott exempel. Frisörföretagen har sin egen frisörbarometer, som bland annat visar att branschen från 2022 hämtat tillbaka omsättningstappet från pandemin och nu tangerar 2019 års siffror igen.
Samtidigt minskade antalet bolag förra året, och hittills under 2023 visar statistiken att kostnaderna ökar och marginalerna krymper (se faktaruta).
Spådomarna handlar om ytterligare minskad köpkraft hos hushållen men frisörföretagen i norra Sverige har generellt en högre framtidstro än i andra delar av landet, visar Frisörbarometern.
– Vi i norr har klarat oss bättre efter pandemin än man gjort söderut. Storstäderna har drabbats värst. Nu har vi dessutom industrialiseringen och förhoppningar om inflyttning och att folk kommer tjäna bra med pengar, säger Mari Lundmark.
Trots utmaningar med stigande kostnader och svårare att rekrytera personal bedömer hon att hennes salonger följer utvecklingen i landet och nått tillbaka till nivåerna före pandemin.
Att lågkonjunkturen nu fördjupas och gör att hushållen håller ännu hårdare i pengarna är nästa smäll. Även den tror hon att frisörerna står pall för.
– Det finns något som heter "the lipstick effect", som kortfattat innebär att i svåra tider har vi ett starkt behov av välmående, och dit räknas att gå till frisören. Man blir ompysslad och får känna sig fin. Däremot kanske man inte byter tv eller bil.
Mari Lundmark tror vidare att hennes salonger är gynnade i branschen.
– Vi finns i ett premiumsegment med en ganska köpstark målgrupp. Jag tror att salonger i mittensegmentet kan drabbas hårdare.