Från åkeribranchen rapporteras om ett visst ökat tryck, dock fullt hanterbart.
Ferruform i Luleå skickar exportprodukter via kombitrafik lastbil/tåg via stambanan. Ungefär hälften av varorna ska inom landet och går via lastbil.
I och med olyckan i Mellannorrland har det tänjts hårt på lastbilsskapaciteten och därav blev det en försenad leverans från Ferruform, uppger Lennart Wiksten.
Volvos fabrik i Umeå tillverkar hytter till fordon och skickar dagligen tågtransporter söderut. Det som hänt i veckan gjorde att lastbilar kom upp som alternativ.
SCA:s pappersbruk i Munksund skickar det mesta papperet på tåg till Holmsund för vidare färd på båt. Tio procent går däremot längs stambanan.
- Det har varit obra. Struligt. Det ställer till det men kunderna är inte drabbade, och inte vår produktion, säger Munksundsfabrikens vd Per Embertsén.
Kräver ny järnväg
Efter tågstoppet aktualiserar industrin åter behov av Norrbotniabanan.
- Vi är sårbara. Det här är bevis för att vi behöver en järnväg. Det som hänt kommer att hända igen, säger Per Embertsén.
- Det är inget snack om att Norrbotniabanan hade hjälpt oss. Vi hade haft två vägar ner. Att bara lita på inlandsbanan som backup känns inte bra. Det här är ju något vi tidigare framfört, säger Stefan Enbom, platschef vid SSAB i Luleå.
Stig Wiklund, med logistik ansvar vid Stora Enso, konstaterar att urspårningen fått oväntade följder.
- När det är tågstopp intervjuas vanligtvis folk på Stockholms central. Det är inte alltid industrin tillfrågas.