Hej då, Viggen!

? God middag, Viggen-vänner.
? God middag, överste.
Så inleddes avskedet av Viggen-planen på F 21 på fredagen. Det skedde i närvaro av sex tidigare flottiljchefer och omkring 500 personer som på något sätt haft med planet att göra.

LULEÅ2005-11-25 16:48
<P>Flottiljchefen Lars Jäderblom hälsade flygentusiasterna välkomna till avskedsceremonin. Därefter bad han om en tyst minut för att hedra de 19 svenska piloter som omkommit i samband med olyckor med Viggenplan.<BR>Sedan var det dags för den sista flygningen med Viggen på F 21. Det blev en enkel flygning på grund av ett grådaskigt väder.<BR>? Att flyga Viggen är som att sitta i en bil med V 8-motor, det bullrar och vibrerar. Och när man lyfter lämnar man ?bilen? på marken för då blir planet en raket. Motorn är tre, fyra gånger starkare än de som finns på DC 9-or, säger piloten Tomas Palmklint på divisionen Urban Röd.<BR>Palmklint talar om Viggen som ett analogt plan till skillnad från Jas som han säger är digital.<BR>? Det är en helt annan känsla att flyga med Viggen, den är rå och brutal och man känner vibrationerna från metallen.  Och när man svänger så känns det i hela kroppen. Jas påminner mer om en smäcker liten sportbil.<BR>Tomas Palmklint har flugit alla versioner av Viggen: jakt, attack, spaning och störversionen. Nu utbildar han sig för att kunna flyga Jas.<BR>? Vi ska ha insatsförband för att kunna stoppa oroshärdar i världen. Det är bra för Sverige eftersom det bidrar till fred.<BR>Det var 1979 som de första Viggenplanen kom till F 21. Nu har planet tjänat ut och ska ersättas med Jas. De sex Viggenplan som finns kvar på F 21 ska skänkas till museer i Polen, Österrike och Nederländerna. Den sammanlagda flygtiden på Viggenplanen ligger på drygt 100.000 timmar för F 21.<BR>Den sammanlagda flygsträckan för flygvapnets 331 Viggenplan motsvarar sträckan jorden - solen tre gånger om.<BR>? Vi har ett av de vassaste flygvapnen i världen och en flygindustri som är unik för ett litet land som Sverige, säger flottiljchefen Lars Jäderblom.<BR>Från den 1 januari 2008 ska en av Jas-divisionerna bli ett insatsförband. Det innebär att flygplan och ett 50-tal anställda ska kunna delta i en insats någonstans i världen.<BR>? Det känns stimulerande att vi fått den här utvecklingen inom försvaret, säger Lars Jäderblom.<BR>På F 21 finns det nu sex Viggenplan. Några av dem ska bli museiförmål bland annat i Österrike, Polen och Nederländerna.</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om