Hej hopp - ett sånt busväder

Vinterns hittills värsta väder drog fram över länet och stora delar av övriga Sverige under onsdagen. - Vindarna avtar under natten och på torsdag morgon släpper snöfallet, säger meteorologen Magnus Lindholm på F 21.

SNÖ ÖVERALLT. Vid kusten var det stundtals svårt att vara ute på grund av den intensiva snöstormen. Iskall snö tog sig in överallt där det fanns bar hud. Fast många Luleåbor var förstås tvungna att gå ut och vissa trivdes till och med i ovädret.

SNÖ ÖVERALLT. Vid kusten var det stundtals svårt att vara ute på grund av den intensiva snöstormen. Iskall snö tog sig in överallt där det fanns bar hud. Fast många Luleåbor var förstås tvungna att gå ut och vissa trivdes till och med i ovädret.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2010-01-28 06:00
Normalt har personalen i tornet på Kallax flygplats en arbetsplats med sagolik utsikt över kustbandet och skärgården där fantastiska soluppgångar och vidunderliga vyer hör till vardagen - fast så såg det inte ut under onsdagen.I stället var omgivningen denna dag mjölkaktigt vit och svårtuttydd i vilket väderstreck man än skådade. Vinden slet i tornet och snön piskade fasaden och de stora fönsterrutorna.Totalt har väderavdelningen på Kallax nio tjänster allt som allt, varav sex meteorologer. - Fast just nu är det bara tre och en halv som tjänstgör, berättar major Karin Vilhelmsson, chef för avdelningen.Brist
Hon berättar att man som mest hade 13 meteorologtjänster men att verksamheten successivt krympt i takt med neddragningar i Vidsel och Boden.Personalbristen löser man genom att låna personal från andra förband och genom att få hjälp med vissa arbetsuppgifter.- Det råder faktiskt brist på militärt anställda meteorologer och vi önskar att fler ville söka sig till oss. Det är tyvärr så att det är lite osynligt att jobba som meteorolog inom försvaret - de flesta vill jobba på SMHI och på tv, säger kaptenen och meteorologen Magnus Lindholm.Inställt
Nu innebar inte snöstormen någon arbetstopp för väderpersonalen på F 21, faktiskt tvärtom.- När det är så här dåligt väder har vi det lugnt eftersom alla militära flygningar är inställda, berättar Vilhelmsson.Säkerheten var anledningen till att F 21 höll sig på marken. Det saknades flygräddningsberedskap.Borsta banan
Trots det rådande vädret med medelvindar runt 12-13 och byar där vindstyrkan var uppe i 18 meter i sekunden fungerade det civila flyget från och till Luleå flygplats relativt normalt (se separat artikel).- På grund av vindbyarna har det blivit lite förseningar och de som sköter flygfältet har fullt upp att röja och borsta banan, berättar Lindholm.Rejäl vind
Det gäller att se till att landningsbanan är så sträv att planen kan bromsa. Om underlaget är för glatt kan det hända en olycka.Ute i skärgården blåste det ännu kraftigare och en bit upp i luften var det rejält drag.- Om man befinner sig 100 meter upp i luften är vindhastigheten 90 kilometer i timmen i dag, säger Vilhelmsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om