Hemlig utredning om 22 försvunna miljoner

Bedrägeri, förskingring eller klantighet.
Vägverket Region Norr genomför en hemlig utredning som gäller en anställd. Ärendet handlar om ett vägbygge som blev klart hösten 2003. Kostnaden för projektet blev 22 miljoner kronor högre än beräknat.
Nu utreds om något brott ligger bakom felkalkylen.

LULEÅ2005-08-13 06:30
Vägsträckan Norrfors?Brattby genom Vännäs i Västerbotten började byggas 2002. I månadsskiftet oktober /november 2003 var bygget klart. När räkningen kom visade det sig att projektet blev mycket dyrare än beräknat. I stället för beräknade 78 miljoner kronor hamnade slutnotan på 100 miljoner.<br>Det innebar en fördyring på hela 33 procent, den högsta i Vägverkets historia. När besked kom om fördyringen agerade Vägverkets internutredare. Även Riksrevisionsverket har intresserat sig för ärendet.<br>Utredningen har vuxit och nu deltar flera utomstående experter, exakt vilka är hemligstämplat.<br>Vägverkets chefsjurist Bo Andersson är mycket förtegen om utredningen och hänvisar till sekretess. Han medger ändå att det finns allvarliga misstankar mot en anställd.<br>Alla möjligheter utreds<br>&nbsp;? Vår internrevision kom fram till att vissa saker har gjorts som inte brukar göras i projekt. Därför fortsätter utredningen.<br>Fördyringen blev 22 miljoner på en beräknad kostnad på 78. Finns det misstankar om att någon stoppat pengar i egen ficka?<br>&nbsp;? Vi utreder alla möjligheter, alltså om pengar försvunnit ur projektet eller om det blivit mycket dyrare på grund av extraarbete.<br>Samtidigt säger Andersson att Vägverkets kostnadsberäkningar för olika projekt brukar stämma bra överens med sluträkningarna. Fallet i Västerbotten är ett undantag.<br>&nbsp;? Det finns fakturor på alla räkningar men vi vet inte om pengarna gått till företag för utfört arbete. Eller om pengarna försvunnit på något sätt. Det är det vi utreder just nu.<br>Kan det vara så att företag fått pengar för arbete som de inte utfört?<br>&nbsp;? Det kan vara en förklaring, vi vet inte och därför utreder vi också det.<br>Misstänker du bedrägeri och/eller förskingring?<br>&nbsp;? Jag är jurist och mycket noga med att välja mina ord. Därför väntar jag till utredningen är klar innan jag säger någonting om det.<br>Inte helt lätt<br>Bo Andersson säger att utredningen är svår och tidsödande, därför kan han inte säga någonting om när den blir klar, annat än att det kommer att ta ytterligare några månader.<br>Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö följer utredningen mycket noggrant.<br>&nbsp;? En fördyring med 33 procent är alldeles för mycket för att vi ska bocka och gå vidare. Nu ska vi försöka dra lärdom av detta och se över rutiner för hur vi ska kunna undvika liknande saker framöver.<br>Men är det inte märkligt att ett projekt som var kostnadsberäknat till 78 miljoner hann bli 22 miljoner dyrare utan att någon reagerade?<br>&nbsp;? Vi har en stor verksamhet som omsluter 23 miljarder kronor per år. Och då finns det alltid risk för att ett projekt kan hanteras på ett icke lämpligt sätt trots att vi har dubbla kontrollsystem. Men så fort vi upptäcker något fel vidtar vi åtgärder. Det har vi också gjort i det här fallet, säger Ingemar Skogö.<br>jackie.bortz@kuriren.com<br>0920/375 78
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om