Herrar svårflörtade

Resandet med LLT ökade 2011 men målsättningen nåddes inte. Hur får man herrar i bil att ta buss?– Jag har aldrig tittat i en busslista, medger Hans Lundström.

I RUSNINGEN. 3.900.000 resor har Luleå lokaltrafik registrerat 2011.

I RUSNINGEN. 3.900.000 resor har Luleå lokaltrafik registrerat 2011.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2012-01-03 06:00

En annan erfaren Luleåbo förklarar att han åkte buss när det var bensinransonering. Kuriren minns att det var kring årsskiftet 1973 till 1974.
Gammelstassaren Hans Lundström träffar vi utanför Biltema när han kliver in i Volvon. Han är pensionär men jobbar vidare i hamnen.
Busstiderna passar inte jobbet, förklarar han.
– Men jag kommer ändå inte att åka buss, det är bekvämare ta bilen.
Torbjörn Ahlfort, Måttsund, åkte buss till Ferruform men har som pensionär inte samma behov av transporter och dessutom får inte hunden åka i bussen.
– Nu blir det sällan buss.
– De är svårflirtade, vi ska genomföra en kampanj, säger Ange Björk, vd i Luleå lokaltrafik (LLT).
Kampanjen riktad till herrar med bil är tänkt att drivas mot arbetsplatser och mot parkerade bilar.
Frågan är hur LLT gör med erbjudanden. Till skillnad mot studenter är den här nyckelgruppen i huvudsak ingen låginkomstgrupp. Och ska männen ha förmåner, varför då inte kvinnorna?
– Det gäller att känna av så vi inte hamnar i diskriminering, konstaterar Ange Björk.
Under 2011 registrerade LLT 3.900.000 resor. Utfallet, som är preliminärt, innebär en ökning med två procent. Bättre resultat förväntades och målsättningen fyra miljoner resor nåddes inte.
– Vi hade en bra start och låg på plus fem procent första delen av året. Våren och sommaren var något sämre än fallet 2010. Veckorna 41 till 47 i år var det barmark, vi är väderkänsliga så det gav sämre utfall än förra året, summerar Ange Björk.
Studenternas resande har utvecklats positivt, enligt LLT.
Däremot har gymnasieelevers resande gått ner.
– De är färre nu än tidigare, kommenterar Ange Björk.
Intäkterna utgörs av kommunala medel samt biljettintäkter. Fram till förvintern låg bolaget på ett plusresultat, frågan är om det håller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om